فرهنگیان سردشت در دام جنگل خواران افتادند/ 9 هکتار اراضی جنگلی خلع ید شد

شناسهٔ خبر: 55FBDF07 -
رییس منابع طبیعی شهرستان سردشت از بازپس گیری 9 و نیم هکتار اراضی جنگلی واگذار شده به یک تعاونی فرهنگیان خبر داد و گفت: اراضی جنگلی جزو منابع طبیعی است و واگذاری آن ممنوع است.

به گزارش هاناخبر ،

سید کامل حسینی با اشاره به ممنوعیت واگذاری اراضی جنگلی به کاربری های مسکونی اظهار داشت: از سال ۸۹ ، حدود 33 هکتار اراضی جنگلی در سردشت توسط یک شرکت تعاونی بر روی نقشه تفکیک و به اعضای این شرکت که شامل فرهنگیان سردشت هستند، فروخته شده بود.

او افزود: حدود ۹ و نیم هکتار از این مجموعه متعلق به منابع طبیعی و 23 هکتار از این اراضی نیز متعلق به اداره راه و شهرسازی بود.

رییس منابع طبیعی شهرستان سردشت گفت: این اداره با پیگیری‌هایی که انجام داده موفق شد، با شکایت از تعاونی فرهنگیان، مساحت 9 و نیم هکتاری را به صورت بکر و دست نخورده به نفع منابع طبیعی سردشت بازپس گیری کند.

حسینی تاکید کرد: تغییرات فیزیکی و تغییر کاربری در خصوص این جنگل ها انجام نگرفته و طی سه سال اخیر با شکایت منابع طبیعی موفق به بازپس گیری و خلع ید این اراضی شدیم، در حال حاضر نیز تکلیف معلمانی که نسبت به خرید اراضی جنگلی پول پرداخت کرده‌اند بر عهده شرکت تعاونی است.

او تاکید کرد: ۲۳ هکتار از این مجموعه خلع شده هم بنا به ماده 10 قانون زمین شهری، با تغییر نمایندگی به راه و شهرسازی واگذار شده‌اند، اما جنگلها مشمول این ماده  قانونی نخواهند شد و تغییر کاربری آن ها در هر صورت ممنوع است.

 رئیس منابع طبیعی سردشت با اشاره به مشکلات مربوط به جنگل خواری در سردشت گفت: وضعیت توپوگرافی سردشت به نحوی است که در میان جنگل ها واقع شده است و با توجه به این که جنگل دارای محدودیتهای واگذاری هستند و تغییر کاربری آن ها به مسکونی ممکن نیست، بنابراین مشکلاتی جهت ساخت و ساز مسکونی در سردشت وجود دارد.

او تصریح کرد: اما این موضوع به این معنی نیست که برای ساخت مناطق مسکونی به جنگل ها تعرض شود بلکه باید الگوهای شهرسازی تغییر داده شوند و حالت های ویلایی با مساحت های زیاد با تغییر الگو به سمت انبوه سازی سوق داده شود.

حسینی ادامه داد: در چند سال گذشته دو شرکت تعاونی مسکن نیز در سطحی وسیعی به جنگلهای سردشت تعرض کرده  بودند که خوشبختانه با پیگیری های منابع طبیعی سردشت از سالهای ۹۵ تا ۹۸ موفق شدیم که این اراضی جنگلی را نیز به تملک اداره منابع طبیعی این شهرستان استرداد کنیم.

رییس منابع طبیع سردشت گفت: این اراضی حدود ۲۸ هکتار بودند که ۱۸ هکتار در یکی از تعاونی‌ها و ۱۰ هکتار توسط تعاونی دیگر  برای ساخت مسکن تصرف شده بود.

او با اشاره به تخریب جنگل ها طی این تصرفات اظهار کرد: متاسفانه یکی از این تعاونی ها اقدام به تخریب جنگل  کرده بود ولی با تلاش منابع طبیعی این اراضی خلع ید شدند و ضمن شکایت از این تعاونی ها و اخذ جریمه در حقق اداره منابع طبیعی، آنها محکوم به پرداخت خسارت نیز شدند.

 حسینی تصریح کرد: اداره منابع طبیعی امسال در سطح ۱۸ هکتار نهال کاری در بخش های خلع ید شده را انجام می دهد و از گونه های بومی برای این کار استفاده می شود.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
6 + 8 =