رانش زمین در منطقه شهری ارومیه/ اکثر ساختمان ها غیر مجاز هستند!

شناسهٔ خبر: 563884EC -
پس از رانش زمین در مناطق پایین دست پارک جنگلی و تهدید سازه های ساخته شده در این محدوده، شهردار ارومیه گفت: اکثر ساختمانهایی که در جوار و محدوده خط لغزشی منطقه پارک جنگلی غیرمجاز بوده و به دو صورت تفکیک غیرمجاز قولنامه ای و یا تصرف در عرصه های دولتی هستند و از ابتدا معلوم بود که در شیب بالای 15 درجه حق کاربری مسکونی را نداریم.

به گزارش هاناخبر ، حسین مهدی زاده در هشتادمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر ارومیه با توجه به رانش زمین در مناطق پایین دست پارک جنگلی اظهار کرد: در شیب های بالای 15 درجه حق کاربری مسکونی را نداریم و چنانچه در ادوار گذشته اتفاق افتاده از ابتدا معلوم بود که در چنین شیب هایی امکان لغزش خاک وجود خواهد داشت.

او افزود: اکثر ساختمانهایی که در جوار و محدوده خط لغزشی منطقه پارک جنگلی هستند غیرمجاز بوده که به دو صورت تفکیک غیرمجاز قولنامه ای و یا تصرف در عرصه های دولتی هستند.

شهردار ارومیه گفت: نمی توانیم در خصوص رانش زمین در پارک جنگلی بی تفاوت باشیم و مکاتبات لازم را با معاونت عمرانی، مدیریت بحران و فرمانداری انجام داده ایم و حساسیت لازم در این راستا  ایجاد شده است.

مهدی زاده تصریح کرد: رانش زمین یک واقعیتی است که اتفاق افتاده  و باید تمهیدات فنی لازم برای منازل شهروندان در آن محدوده انجام شود.

او با بیان اینکه قبلا یک سری مطالعات و اقدامات اولیه انجام شده است ولی تحرکات لایه ای هم اکنون نیز در حال وقوع است، افزود: با توجه به اینکه این رانش چسبیده به محدوده شهری بوده، سهل الوصول ترین نهاد برای رسیدگی به موضوع شهرداری است.

مهدی زاده با اشاره به برخی محلات دیگر و مشکلات موجود در آنها نیز گفت: سایت های مساکن مهر ولیعصر در محدوده شمالی شان در حالت خط القعری قرار گرفته که می تواند خطرآفرین باشد و ما باید در مکان یابی در خصوص استقرار محلات و مجتمع های مسکونی دقت لازم را داشته باشیم.

او اظهار کرد: باید با همکاری دستگاههای بالادستی به موضوع رانش زمین ورود کرده و  برای برطرف کردن موضوع تلاش کنیم.

مهدی زاده با اشاره به مشکلات زمین های قولنامه ای و عدم صدور مجوز برای آنها طبق رأی دیوان عدالت اداری تصریح کرد: صراحتا اعلام می کنم برخی زمین های قولنامه ای استعداد و استحقاق صدور پروانه از سوی شهرداری را دارا هستند؛ وقتی خانه ای که ٢٠ سال از ساخت و ساز آن گذشته و انواع امکانات را دارا است و از شهرداری مطالبه برای تجدید ساخت را دارند، چرا باید نتوانیم پروانه صادر کنیم؟

او تأکید کرد: ما هیچ وقت به املاک قولنامه ای با کاربری غیرمسکونی پروانه نخواهیم داد اما بعضی تعاونی های مسکن روند تفکیکشان درست و معابرشان مطابق با طرح تفصیلی است و حق کاربری های دولتی را نیز داده اند  و در بسیاری از استانها به اینگونه زمین ها مجوز و پروانه صادر می شود.

مهدی زاده تصریح کرد: وقتی شهروندی مراجعه و ادعای تخریب و آوار شدن ساختمانش را دارد و ما نیز پروانه نمی دهیم، تبعات بعدی آن با مدیریت شهری خواهد بود.

شهردار ارومیه با بیان اینکه نظام مهندسی به این حوزه موضع گرفته و بخشی از مهندسان را نیز درگیر این موضوع کرده اند، بیان کرد: ما به املاکی که دارای کاربری مسکونی  و یا در بافت موجود شهر باشند حاضریم پروانه صادر کنیم  و باید نیز به آنها پروانه بدهیم و اگر فردا حادثه ای رخ دهد ما مسئول خواهیم بود.

در رانش زمین منطقه پارک جنگلی چه کسی مشکلات را حل خواهد کرد؟

مرتضی بهرام، رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر ارومیه نیز در این جلسه گفت: با توجه به مباحثی در راستای رانش زمین در منطقه پارک جنگلی و طرح مساله نامه نگاری با هدف رفع مسئولیت اظهار کرد: مسئولان اگر به دنبال رفع مسئولیت باشند پس مشکلات را چه کسی حل خواهد کرد؟ اگر رفع مسئولیت کنیم  در برابر وجدان خود و خداوند متعال چه پاسخی خواهیم داشت؟

او در خصوص رفع خطر برای منازل در معرض رانش زمین افزود:  اگر مراجع قضایی رایی مبنی بر تخلیه داده اند باید حتما پیگیری شود اما باید به فکر شهروندان نیز باشیم.

 

رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: باید ضمن هشدار به شهروندان برای تخلیه به فکر شهروندان ساکن در این منازل باشیم و زمینی معوض برای آنها در نظر بگیریم.

بهرام در خصوص برخی مباحث در راستای سفرهای کاری برای استفاده از تجربیات سایر شهرها ادامه داد: ما به عنوان اعضا شورا نماینده مردم هستیم و وظیفه داریم برای حل مشکلات مردم به هرکجا که لازم باشد، رفته و در پی راهکار و چاره جویی باشیم.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
1 + 7 =