اختصاصی هاناخبر؛

عملکرد آموزش و پرورش بوکان برای «کودکان با نیازهای ویژه» قابل تحسین است

شناسهٔ خبر: 563ADD17 -
طی چند سال گذشته و به ویژه یکسال‌ اخیر با توجه به حساسیت های ویژه مدیر آموزش و پرورش بوکان وحضور خیرین مدرسه ساز شاهد تغییراتی اساسی در رویکرد آموزش و پرورش شهرستان هستیم.

به گزارش هاناخبر ، توجه به کودکان با نیازهای ویژه یک ضرورت انسانی، فرهنگی و اجتماعی است که تردیدی وجود ندارد آموزش و پرورش نقش بسیار پررنگی را در این زمینه ایفا می کند.


دانش آموزان در مدارس عادی به راحتی و بدون نگرانی در کنار یکدیگربه تحصیل مشغول و با هم در تعامل هستند، اما برخی دیگر از دانش آموزان نابینا، کم بینا، ناشنوا، کم شنوا و دارای معلولیت جسمی و حرکتی که در قالب «کودکان با نیازهای ویژه» تعریف می‌ گردند،  به راحتی نمی‌توانند با یکدیگر در تعامل بوده و تمام مهارت‌های مورد نیاز برای حضور در جامعه را کسب نمایند.


 واضح است که معلولیت مشکل فرد نیست بلکه مشکل همه جامعه است ،بنابراین هیچ فردی نباید به دلیل معلولیت و یا بیماری از حق طبیعی خود یعنی تحصیل باز بماند و نهادهایی مانند آموزش و پرورش باید خدمات خود را با ویژگی مخاطبانشان تطبیق و در برنامه‌هایشان انعطاف ایجاد کنند.


 این دانش آموزان نیازمند فراهم سازی امکانات اولیه مانند سرویس بهداشتی مناسب، سطح شیب‌دار و... هستند هم‌چنین باید در مدارس آنها معلمانی حضور داشته باشند که بتوانند با این کودکان ارتباط برقرار کنند.


  طی چند سال گذشته و به ویژه یکسال‌ اخیر با توجه به حساسیت های ویژه سلیمان مام عزیزی مدیر آموزش و پرورش بوکان و از طرفی ساخت مدرسه خیرساز کودکان با نیازهای ویژه این شهرستان توسط خیر نیک اندیش مهندس محمدمهدی نجات با نظر مثبت ماموستا خضرعمری شاهد تغییراتی اساسی در رویکرد آموزش و پرورش شهرستان هستیم.


از جمله این تغییرات در زمان مدیریت مام عزیزی می توان به مداخله به هنگام، افزایش هماهنگی با دستگاههای مرتبط، بستر سازی برای فعالیتهای فرهنگی برروز، بکار گیری معلماني با مهارت‌های کافی، بالا بردن سطح دانش و مهارت‌های معلمان فعلی، تاکید بیشتر برآموزش زبان، انعطاف‌پذيری آموزشی و مدرسه محوری، افزایش آموزش انفرادی، به حداکثر رساندن ضریب پوشش کودکان با نیازهای ویژه، افزایش مشارکت فعالانه والدین در مراحل و فرايندهای مختلف تشخيص، جای دهي،آموزش و توانبخشی کودکان، توجه بسیار ویژه به حرفه آموزی این دانش آموزان، افزایش انگيزه‌ها و مشوق‌ها برای جذب معلمان ماهر و کارآزموده، سرلوحه قراردادن اصل کمترين محدوديت درباره محيط فيزيکي و يادگيری دانش آموزان، ترویج رفتارهای نوین در آموزش و پرورش شهرستان و...اشاره کرد.


 اقدامات قابل تحسینی که امروز آموزش و پرورش بوکان را در زمینه توجه به «کودکان با نیازهای ویژه» در زمره ی بهترین های سطح کشور قرار داده است.

 

 

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
4 + 9 =