نگاهی به ریزگردها و تاثیر آن در تغییرات اقلیمی

شناسهٔ خبر: 56B3DBE3 -
یکی از پژوهشگران دانشگاه UCLA کالیفرنیا معتقد است با وجود اینکه ریزگردها خود از پیامدهای تغییر اقلیمی هستند، می‌توانند علتی برای تغییرات اقلیمی از جمله افزایش دما نیز باشند.

به گزارش هاناخبر ،

دکتر جاسپر کوک استاد محیط زیست، علوم جوی و اقیانوسی در دانشگاه UCLA در مقاله‌ای نوشت ریزگردها قادرند با توجه به اندازه‌‌ی خود در تغییر دمای جو و نهایتا در تغییرات اقلیمی موثر باشند و نکته‌ی حائز اهمیت این است که تغییرات فوق قابل پیش بینی نیستند.

از آنجا که این ذرات می‌توانند در جذب نور و نیز گازهای گلخانه‌ای موثر باشند، لذا باید در مدل سازی‌های تغییر اقلیم نقشی اساسی را برای آنها در نظر گرفت.

نام علمی ذرات گرد و غبار، آیروسل می‌باشد و این ذرات می‌توانند به ابرها متصل شوند. ابرها نقشی حیاتی در تنظیم حرارت جو، جلوگیری از افزایش دما و فرار حرارت از زمین به فضا را دارند و هنگامی که آیروس‌ها به ابرها متصل می‌شوند این عملکرد با اختلال مواجه می‌شود. این محقق اظهار کرد که: آیروسل‌ها پدیده‌ای عادی و طبیعی هستند، ولی به دلیل فعالیت‌های انسانی مقیاس آنها افزایش یافته است.

یکی از عوامل گسترش ریزگردها، بیابان زایی است که منجر به افزایش حجم آیروسل‌ها و در پی آن افزایش دما می‌شود. دکتر کوک افزود: تغییر اقلیم و ریزگردها هر دو علت و معلول هم هستند و بر یکدیگر تاثیرگذار هستند.

این پژوهشگر با بررسی تصاویر ماهواره‌ای توانست مناطق تمرکز ریزگردها در زمین را مشخص کند و با کمک اطلاعات آنها یک مدل برای تاثیر ریزگردها بر تغییر اقلیم طراحی نماید.

در مدل وی غبارهای بیابانی در بعضی موارد می‌توانند منجر به کاهش دما شوند، این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که ریزگردها در آسمان صاف قرار بگیرند و نور خورشید را به خود جذب کنند. البته با احتمال ۲۵ درصد، این ریزگردها باعث افزایش دما می‌شوند که این امر به میزان شدت ریزگردها و ابعاد آنها بستگی دارد.

دکتر کوک جزو اولین محققانی است که در مورد اثر اندازه ریزگردها در تغییر اقلیم پژوهشی را انجام داده است.

بر مبنای یافته‌های دکتر کوک تغییر ابعاد ذرات می‌تواند در نقش آنها بر روی تغییر دما به شدت اثرگذار باشد که این تغییرات نیز در دراز مدت در تغییر اقلیم موثر است و به همین علت پژوهشگران باید در هر منطقه با در نظر گرفتن نقشه‌ها و الگوهای آب و هوایی وضعیت ریزگردها و تغییر اقلیم را بطور جدی مورد بررسی قرار دهند تا بتوانند با ارائه راهکارهایی از وخامت اوضاع پیشگیری کنند.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
2 + 3 =