روایت بیمار سقزی بهبودیافته از روزهای سخت جدال با کرونا

شناسهٔ خبر: 591DEF99 -
یک بیمار بهبود یافته سقزی که هم اکنون در قرنطینه خانگی است و دوران نقاهت خود را سپری می کند از روزهای سخت مبارزه با کرونا می گوید و ابراز پشیمانی می کند که آن را جدی نگرفته تا اینکه گرفتارش شده و مرگ را به چشم خود دیده است.

به گزارش هاناخبر ،

«من در ابتدا اصلا این بیماری را جدی نمی گرفتم و اصلا فکر نمی کردم به آن آلوده شوم و آن را برای خود غیرممکن می دانستم اما این مسئله بسیار  جدی تر از آن است که فکرش را بکنید . نمی خواهم کسی را بترسانم اما اصلا فکرش را هم نمی کنید که از کجا و چه طریقی به این بیماری ممکن است دچار شوید خطر کرونا در بیخ گوش است و کوچکترین سهل انگاری باعث می شود که گرفتار آن شوید.» اینها صحبت های یک بیمار بهبود یافته از کرونا در سقز است؛ شهری که این روزها با بیشترین آمار مبتلایان به کرونا در سطح استان کردستان رکوردار شده است.

او درباره روزهای آغازین بیماریش می گوید: «در ابتدا دمای بدنم بالا رفت و احساس کردم که تب دارم اصلا فکر نمی کردم که مبتلا به کرونا شده باشم روز اول تب جزئی داشتم اما روزهای بعد با اینکه قرص استامینوفن مصرف کردم تبم بیشتر و بیشتر شد تا اینکه کم کم علائم سرفه هم پیدا کردم گلویم به حدی خشک بود که هر چقدر آب هم می خوردم تشنگیم رفع نمی شد.»

این مرد جوان ادامه می دهد: «در ابتدا به بیمارستان مراجعه نکردم بلکه چندین بار به مرکز درمانی مراجعه کردم که در هر بار مراجعه تعدادی آمپول و دارو برایم تجویز می شد و سرم وصل می شد و تنها به مدت دو ساعت دردم را تسکین می داد و بعد از آن دوباره دردم شروع می شد یعنی هیچ گونه دارو و درمانی نمی توانست تب مرا پایین بیاورد. در آخرین باری که به مرکز درمانی مراجعه کردم ساعت 11 شب بود به نزد پزشک حاضر در مرکز رفتم و وضعیت خود را برای او توضیح دادم که در نهایت برایم آزمایش خون و رادیولوژی نوشتن و مرا به بیمارستان ارجاع دادن که به صورت اورژانسی کارم انجام شود و به من گفتن که تا ساعت 12 و نیم منتظر می مانم تا نتیجه آزمایش خونت را ببینم.»

او اضافه می کند: «وقتی به بیمارستان مراجعه کردم خارج از نوبت آزمایش و رادیولوژی را برایم انجام دادن و وقتی با نتیجه آزمایش و عکس به مرکز درمانی برگشتم و به نزد پزشکم رفتم به محض آنکه چشمش به نتیجه آزمایشم افتاد به من گفت بدون هیچ گونه تعلل و درنگی به بیمارستان برگرد و سی تی اسکن را انجام بده چرا که به احتمال زیاد به کرونا ویروس آلوده شده ای. پزشک مربوطه وضعیت من را بسیار بغرنج و غیرعادی توصیف کرد و گفت که میزان اکسیژن خونت به شدت پایین است.

من هم به بیمارستان امام خمینی سقز رفتم و با مراجعه به بخش قرنطینه فورا مورد پذیرش قرار گرفتم. در همان وقت شب بستری شدم و سرم به من وصل شد که واقعا پرسنل بیمارستان برخورد بسیار خوب و دلسوزانه ای داشتند و به راستی با وجود امکانات کم از جان خود مایه گذاشته اند.»

این بیمار بهبود یافته درباره واکنش خود به محض آگاه شدن از ابتلا به بیماری کرونا توضیح می دهد: «من در ابتدا اصلا این بیماری را جدی نمی گرفتم و اصلا فکر نمی کردم که به آن آلوده شوم و آن را برای خود غیرممکن می دانستم  از مردم خواهش می کنم به هیچ عنوان بیرون نروند مگر اینکه بسیار ضروری باشد. حتی اگر امکان دارد نان را هم در خانه خود تهیه کنید چرا که این مسئله بسیار  جدی تر از آن است که فکرش را بکنید . نمی خواهم کسی را بترسانم اما اصلا فکرش را هم نمی کنید که از کجا و چه طریقی به این بیماری ممکن است دچار شوید خطر کرونا در بیخ گوش است و کوچکترین سهل انگاری باعث می شود که گرفتار آن شوید. خواهش می کنم به هیچ عنوان رفت و آمد خانوادگی صورت نگیرد شب نشینی ها را کنار بگذارید و اگر برخوردی هم داشتید از دور تنها به یک سلام اکتفا کنید و به هیچ عنوان با هم دست ندهید. حتما از ماسک و دستکش استفاده شود من این دوره را طی کردم و خوب می دانم که اصلا ارزش این ریسک را ندارد که مردم با جان خود بازی می کنند من می شنوم متاسفانه هنوز برخی مهمانی ها برپا است و مردم کرونا را جدی نگرفته اند من هم همینگونه فکر می کردم اما به آن گرفتار شدم و اکنون دعا می کنم این بلا سر هیچکس نیاید چرا که بیماری بسیار سخت و جانفرسا است و من مرگ را به چشمان خود دیدم و می دانم که آثار این بیماری تا آخر عمر بر روی ریه باقی می ماند.»

او روزهای سخت بستری در بیمارستان را توصیف می کند: «زمانی که در بیمارستان بستری بودم احساس درد شدید در سر و تمام بدنم داشتم گلو درد شدید و تب بسیار بالا داشتم و بسیار کم اشتها بودم. در حال حاضر هم که در قرنطینه خانگی به سر می برم عضلات پایم به شدت ضعیف شده اند به دلیل اینکه چند وقت در بیمارستان مدام بر روی تخت بودم و هیچگونه حرکتی نداشتم حتی یک قدم هم نمی توانم راه بروم اما با مصرف داروهای تجویز شده در حال حاضر حالم کمی بهتر است.»

این مرد جوان خاطرنشان می کند: «من 5 روز در بیمارستان بستری بودم به راستی پرستاران و پزشکان رفتاری دلسوزانه داشتند و بدون هیچ گونه ترسی شجاعانه به بیماران مبتلا به کرونا رسیدگی می کردند اما متاسفانه امکاناتشان بسیار کم است.»

او از مردم عاجزانه می خواهد کرونا را جدی بگیرند: «از مردم می خواهم رفت و آمد با اقوام به صفر برسد موارد بهداشتی رعایت و حتما از ماسک و دستکش استفاده شود و دست ها به طور مرتب با آب و صابون شسته شود.»

این بیمار بهبود یافته همچنین می گوید: «من به مرکز تعویض پلاک سقز شک دارم که در آنجا به ویروس آلوده شده باشم چرا که روزی که من مراجعه کرده بودم فوق العاده شلوغ بود و اصلا موارد بهداشتی رعایت نشده بود با توجه به اینکه این مرکز در جای بسیار نامناسبی هم قرار گرفته است از مسئولان درخواست دارم چاره ای برای این مرکز بیندیشند و مکان مناسبی را برای آن در نظر بگیرند.»

کرونا در کمین است اگر به شوخی گرفته شود به سرعت زمینت می زند و اگر جدی گرفته شود و به توصیه های بهداشتی عمل شود می توان آن را زمین زد. پس در خانه بمانید و به جز موارد بسیار ضروری از خانه خارج نشوید تا بتوانیم با قطع زنجیره  انتقال کم کم این هیولای شوم را که چند وقتی است بر سر کشور و استان مان سایه انداخته، بسیار زود شکست دهیم و از بین ببریم.

گزارش/زیبا هوشمند

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
4 + 1 =