ضرورت آموزش در اقلیم برای پیشگیری از ویروس کرونا

شناسهٔ خبر: 59682291 -
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان گفت: ضعیف بودن وضعیت بهداشتی کردستان عراق نیازمند برقراری ارتباط با اقلیم برای پیشگیری از ویروس کرونا و ارائه آموزش‌های لازم است که باید در قالب انعقاد تفاهم‌نامه‌ای پیگیری شود.

به گزارش هاناخبر ،

ابراهیم قادری صبح امروز در هشتمین جلسه کارگروه فرهنگی اجتماعی و خانواده در استانداری کردستان اظهار کرد: در مورد ویروس کرونا مشکل خاصی در استان وجود ندارد و با توجه به اینکه ریسک ابتلا به کرونا در استان ما و در کشور بسیار پایین است باید به همین شکل این ریسک پایین نگه داشته شود و حساسیت و مراقبت‌هایی که انجام می‌گیرد در همین راستا صورت می‌گیرد.

وی افزود: سعی ما بر این است که از انتقال محلی جلوگیری شود  و باید پیشگیری‌هایی صورت گیرد اما آنچه که در اپیدمی‌ها مهم است، این است که پیشگیری از انتقال محلی سخت است و چون میزان سرعت‌ شیوع ویروس کرونا بالاست باید حساسیت‌هایی هم باشد تا ریسک ابتلا را پایین نگه داریم.

قادری خاطرنشان کرد: بدلیل اینکه مردم از مرز باشماق تردد دارند سعی بر این است تا افراد از این مرز تحت کنترل باشند و برای تشخیص ویروس دوربین حرارتی نیاز است که به وزارتخانه درخواست شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان اضافه کرد: مرز باشماق را پایگاه درجه یک خواهیم کرد که درخواست این مهم نیز انجام شده است و مراکز بهداشتی درمانی، پزشکان و مراکز درمانی آموزش‌های لازم را دیده‌اند و مورد خاص و نگران‌کننده‌ای در استان وجود ندارد.

وی یادآوری کرد: نگرانی‌هایی که اکنون وجود دارد ضعیف بودن سیستم بهداشتی کردستان عراق است و اگر بتوان ارتباط قوی‌تری با کردستان عراق ایجاد کرد که آموزش‌های لازم برای پیشگیری از شیوع این ویروس در کردستان عراق نیز انجام گیرد می‌تواند از نگرانی‌ها کم کند.

قادری با اشاره به اینکه بیماری شبه آنفلوآنزا نیز در استان به شدت کاهش یافته است، افزود: این مهم بیانگر حساس شدن مردم و پیشگیری‌هایی است که در پیش گرفته‌اند و بر این اساس حتی سرماخوردگی معمولی هم کاهش یافته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به در پیش بودن چهارشنبه سوری و مصدومان آن گریزی زد و در این باره گفت: دیواندره، دهگلان، قروه و بیجار به ترتیب از شهرهای پرخطر هستند که مصدومان بیشتری نسبت به سایر شهرهای استان در چهارشنبه سوری داشته‌اند. همچنین سال گذشته دانش‌آموزان شایعترین گروهی بودند که دچار مصدومیت و در معرض خطر حوادث ناشی از چهارشنبه سوری بودند.

قادری بر این اساس، ارتقای نظام بهداشت حادث، بهره‌گیری از فضای مجازی، ارتقای استقرار ناوگان اورژانس و هلال احمر و همکاری اورژانس در خصوص آموزش به دانش‌آموزان و والدین را از پیشنهادات لازم برای کاهش حوادث ناشی از چهارشنبه سوری برشمرد.

کمیته تخصصی اقدامات پیشگیرانه ویروس کرونا در شهرستان‌ها تشکیل شود

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان هم در این جلسه خواستار تشکیل کمیته تخصصی برای اقدامات پیشگیرانه ویروس کرونا در شهرستان‌ها و ارسال صورتجلسات این کمیته‌ها برای پیگیری اقدامات لازم به استانداری شد.

فرانک قدسی گفت: باتوجه به حساسیت موضوع ویروس کرونا در استان استاندار کردستان پیگیر این موضوع هستند و در بازدید‌هایی که معاون سیاسی امنیتی در شهرستان‌ها داشتند این موضوع پیگیری شده است و نیاز است در شهرستان‌ها کارگروهی تشکیل شود که با نظارت فرمانداری و با حضور علوم پزشکی تشکیل شود تا از کارشناسان پدافند و مدیریت بحران نیز استفاده شود.

وی عنوان کرد: در همه کارگروه‌های شهرستان‌ها اقداماتی انجام شده و همه شهرستان‌ها در قالب کارگروه اجتماعی، فرهنگی و سلامت جلساتی برگزار کرده و فرمانداری و علوم پزشکی نیز اقداماتی داشته‌اند.

قدسی همچنین به دستور کار دوم این جلسه در خصوص پیشگیری از مصدومیت و حوادث ناشی از چهارشنبه‌سوری پرداخت و گفت: امسال کردستان میزبانی برنامه نوروز کشوری را با حضور مهمانان داخل کشور و مهمانان خارجی از طرف یونسکو بر عهده دارد و تهمیدات و مقدمات لازم برای آن در نظر گرفته شده است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان عنوان کرد: سنندج شهر خلاق موسیقی جهان معرفی شده است برهمین اساس باید برنامه‌های سنتی و فرهنگی در سنندج برای ایام نوروز اجرا شود.

وی تاکید کرد: همه دستگاه‌ها به ویژه دستگاههای فرهنگی و اجتماعی باید همکاری لازم را برای اجرای این برنامه فرهنگی داشته باشند.

وی با بیان اینکه گرچه هر سال در راستای چهارشنبه سوری جلساتی برگزار و  پیشگیری‌هایی برای جلوگیری از حوادث انجام می شد، اعلام کرد: باید برنامه‌ریزی لازم برای ایجاد چهارشنبه‌سوری توام با نشاط و پیشگیری از حوادث غیرمترقبه انجام گیرد.

وی اضافه کرد: باتوجه به اینکه شهرهای دیواندره، دهگلان، قروه و بیجار شهرهای پرخطر استان در مراسم چهارشنبه سوری  هستند، نیاز است اقدامات پیشگیرانه در این شهرستان‌ها بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی باشیم.

آغاز آموزش پیشگیرانه از آسیب‌های چهارشنبه سوری در مدارس از 26 بهمن

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: از 26 بهمن ماه آموزش پیشگیری از آسیب‌های چهارشنبه سوری در سطح مدارس آغاز می‌شود.

افشین خوشگوار افزود: 150 مدرسه که سال‌های گذشته محل آسیب بودند را شناسایی کردیم و به صورت تخصصی و ویژه آموزش خواهیم داد.

وی اضافه کرد: مراسم نمادین چهارشنبه سوری را در مدارس برگزار کنیم که طی دو هفته پایانی سال انجام می‌گیرد.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
5 + 9 =