بسیاری از کشاورزان کردستانی، گندم خود را به دولت تحویل ندادند

شناسهٔ خبر: 59DB1093 -
پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم نسبت به بازار آزاد، باعث شد که امسال بسیاری از کشاورزان گندم خود را به دولت تحویل ندهند و در نتیجه رتبه کردستان در خرید تضمینی تنزل پیدا کرده و به یکباره از رتبه دوم به چهارم سقوط کند.

به گزارش هاناخبر ،بهزاد رحیمی، نماینده مرم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی در این باره توضیح داد: استان کردستان در سالجاری پس از خوزستان، فارس و گلستان رتبه چهارم کشوری را در خرید تضمینی گندم کسب کرد البته کردستان  اغلب سالها رتبه چهار وپنج را داشته اما در چند سال اخیر برای دو سال پیاپی رتبه دوم کشوری را با تولید وخرید تضمینی بیش ازیک میلیون ویکصد هزارتن را کسب کرد.

او ادامه داد: از دلایل کاهش خرید تضمینی به رقم 750 هزار تُن، می توان به بروز گرمای ناگهانی نیمه خرداد در کردستان اشاره کرد که باعث چروکیدگی ولاغر شدن دانه گندم شد وهمچنین بخشی از گندم استان بدلیل  فروش به کارخانجات  با قیمت بالاتر از نرخ تضمینی  انتقال یافت چرا که بسیاری از کشاورزان ترجیح دادند گندم خود را تحویل ندهند چون در بازار آزاد با قیمت بیشتری به فروش می رفت.

رحیمی خاطرنشان کرد: همچنین سطح زیر کشت گندم در کردستان اغلب دیم بوده بطوری که تنها 32 هزار هکتار آبی وجود دارد درحالیکه در استان های رتبه دار مثل خوزستان بیش از ۲۷۶۰۰۰ هکتار از سطح زیر کشت گندم آنها آبی است.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
7 + 7 =