۳۰ درصد سیب درختی کشور در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود

شناسهٔ خبر: 0960EBD2 -
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: ۳۰ درصد سیب درختی کشور در این استان توسط ۴۸ هزار و ۵۳۳ بهره‌بردار این بخش تولید می‌شود.

به گزارش هاناخبر ،

خسرو شهبازی  افزود: از مجموع ۱۲۲ هزار هکتار از اراضی باغی استان در حدود ۶۵ هزار و ۴۱ هکتار از باغات به محصول سیب اختصاص دارد و سالانه در حدود یک میلیون و ۶۹۵ هزار تن انواع میوه هسته دار و دانه دار در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: طبق پیش بینی‌ها امسال یک میلیون و ۲۲۱ هزار تن سیب درختی از باغات استان برداشت خواهد شد که حدود ۷۵۰ هزار تُن آن به کشورهای هند، پاکستان، روسیه، افغانستان و عراق صادر و یا روانه سردخانه‌ها برای ذخیره سازی محصول می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: حدود ۱۵۰ هزار تُن نیز به مصرف تازه خوری داخلی و مابقی نیز به صورت سیب صنعتی تحویل کارخانه های تولید آبمیوه و کنسانتره می‌شود.

شهبازی اظهار کرد: تعداد ۷۱ مرکز خرید سیب صنعتی مجوز دار در استان دایر شده و پیش بینی تولید محصول سیب صنعتی امسال، حدود ۳۲۰ هزار تُن است.

وی اضافه کرد: کارخانجات همکاری خوبی امسال در زمینه خرید سیب درجه سه دارند و با تغییر الگوی کشت و به کارگیری روش های علمی در صدد جایگزینی باغات سنتی با انواع درختان و رقم‌های جدید زود رس و میان‌رس هستیم.

به گفته شهبازی موضوع آموزش و ترویج نیز به صورت جدی پیگیری می‌شود تا میزان تولید و کیفیت محصولات نیز ارتقا یابد.

به گفته وی هم اکنون هر کیلوگرم سیب درجه سه استان به قیمت حدود ۳۱ هزار ریال در حال خریداری توسط کارخانجات است و قیمت سیب سر درختی از قرار هر کیلویی گرم ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار ریال است و بسته به تقاضا در بازار مصرف به قیمت ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار ریال به فروش می‌رسد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: ۱۰ روز دیگر، اوج برداشت محصول سیب در آذربایجان غربی است و امیدواریم امسال با برنامه ریزی صورت گرفته، مشکلات مرتبط با سیب درختی در استان کاهش یابد.

به گفته شهبازی انباشت سیب در کنار جاده‌های استان ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود و از پارسال مراکزی مجوز دریافت کردند تا در زمینه جمع آوری بهداشتی سیب زیر درختی اقدام کنند.

وی ادامه داد: امسال ۷۱ مرکز خرید مجوزدار در زمینه جمع آوری بهداشتی سیب زیر درختی اقدام خواهند کرد که در صورت دریافت مجوز و افزایش تقاضا امکان افزایش تعداد این مراکز تا آخر فصل برداشت وجود دارد.

شهبازی افزود: طرح‌هایی از جمله جایگزین سازی پایه‌های رویشی به جای پایه‌های بذری و حذف باغات درجه سه و اصلاح باغات درجه ۲ و توسعه باغات در مناطق مستعد و خارج از حوضه آبریز دریاچه ارومیه در دستور کار است که در صورت تامین اعتبار با شتاب بیشتری اجرا خواهد شد.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
3 + 3 =