پیشرفت ۶۰ درصدی طرح حجره‌های مسجد جامع ارومیه

شناسهٔ خبر: 118FD3F0 -
طرح حجره‌های طلبه نشین صحن مسجد جامع ارومیه ۶۰ درصد پیشرفت اجرایی دارد.

به گزارش هاناخبر ،

مسئول دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی  گفت : طرح حجره های طلبه نشین صحن مسجد جامع ارومیه از سال گذشته آغاز شده و قرار است با اعتبار بالغ بر 2 میلیارد تومان تا اواخر نیمه اول سال به بهره برداری برسد.

داود فرازی اضافه کرد : تعداد حجره ها پانزده باب است و بعد از تکمیل برای استفاده طلاب اختصاص داده خواهد شد.

احیای حجره‌های تخریب شده پیرامون حیاط مرکزی مسجد جامع براساس پلان معماری یافت شده در کاوش‌های باستان‌شناسی سال‌های قبل، جزء اهداف میان‌مدت در این طرح است.

طبق نظر کارشناسان مقرر شده‌است حجرات ضلع شرقی این مسجد احیا و کاوش‌های باستان‌شناسی جهت دسترسی به آثار تمدنی پیشین نیز در مسیر شبستان گنبددار مسجد ادامه یابد.

با توجه به اهمیت تاریخی این بنای با ارزش اقدامات برای احیای مجدد حجرات مسجد جامع ارومیه و تعیین پلان بخش حجرات قدیمی ضلع شرقی آن اجرا  می‌شود.

مسجد جامع ارومیه به عنوان یکی از مساجد تاریخی دوره اسلامی دارای  محراب گچبری و منحصر به فرد ی است که در سال‌های گذشته دستخوش تغییر و تحولاتی در معماری آن شده‌است.

سبک تزیینات، گچ بری ها، ستون بندی ها و طاق های مسجد شبیه به سبک معماری سلجوقیان است.

تاریخ تجدید بنای این مسجد معلوم نیست اما محراب آن در تاریخ ۶۷۶ هـجری قمری ساخته شده است؛ این مسجد به همراه سایر اجزای بافت قدیمی شهر به ویژه بازار و راسته های آن بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
6 + 1 =