اختصاصی هاناخبر

شناسایی دو نقطه خط القعر شهر بوکان در زمان بارندگی

شناسهٔ خبر: 178A101B -
شهردار بوکان از شناسایی دو نقطه خط القعر شهر بوکان در زمان بارندگی خبر داد.

به گزارش هاناخبر ، حکایت بارندگی در شهرستان بوکان و جاری شدن سیلاب در کوچه‌، خیابان‌ها، آب‌گرفتگی منازل، مغازه‌ها و رودخانه شدن بسیاری از مناطق داخل شهر از جمله میدان فرمانداری، خیابان ساحلی، 30 متری اسلام آباد، کانی باقر، کوی اندیشه، قسمتی از عشایر و کلتپه، منطقه مسجد نور  از جمله خیابان شورا و همچنین روستاهایی چون ینگیجه،گُل بهی، بخشی از اوچ تپه و ناچیت و..  تراژدی است که هرساله در این شهرستان تکرار می‌شود و خسارت‌های میلیاردی به بار می‌آورد.

بازخوانی پرونده‌ی سیلاب در شهرستان بوکان

بازخوانی پرونده‌ی سیلاب در شهرستان بوکان نشان می‌دهد که تاکنون خسارت زیادی به زیرساخت، ابنیه‌ شهری و روستایی، تأسیسات مخابراتی، برق، پل‌ها، مزارع کشاورزی، راه‌های مواصلاتی و اموال مردم واردشده و قربانیانی نیز داشته است.

با توجه به این که خطرات ناشی از سیل جان بسیاری از شهروندان را تهدید می کند و تا کنون خسارات بسیاری را به اموال مردم وارد کرده است، خطرات و خسارات ناشی از آن ها و هم چنین راهکارهای ارزیابی و مقابله با آن از اهمیت بسیاری در سیستم مدیریت شهری برخوردار است.

اساسا کنترل و مهار کامل سیلاب بعلت عدم توانایی فیزیکی و بویژه وضعیت نابسامان اقتصادی حال حاضر کشور بجز در پاره ای موارد عملا غیرممکن به نظر می رسد. اما شهروندان نیز از طرفی دیگر انتظار دارند، مسئولان مربوطه با کنترل سیلاب و هدایت آب های روان با روش ها، فعالیت و اقداماتی بمنظور کاهش اثرات و پیامدهای منفی سیل، برای حفاظت از جان و مال شهروندان و زمین ها و تاسیسات اقداماتی عملی و ضربتی انجام شود.

شرایط مناطق خط القعر بوکان اجازه انتخاب هر روشی را برای مهار سیلاب نمی دهد

از طرفی نیز شهروندان باید واقع بین باشند و در نظر بگیرند ملاحظات اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و توانایی های فنی و تخصصی و بویژه شرایط مناطق خط القعر اجازه هر روش اصولی و موثری را در انتخاب روش مهار سیلاب نمی دهد. ساخت و سازهای شبانه و غیر اصولی در مناطق حاشیه ای و همچنین روستاهای همجوار شهری یکی از بزرگترین موانع است.

سیلاب می تواند موجب ایجاد مشکلات امنیتی در بوکان شود

مسئولان نیز باید بپذیرند سیلاب و بارندگی های شدید هر لحظه ممکن است موجب غرق شدگی و گرفتن جان شهروندان شود که چنین حالتی نیزحتی ممکن است باعث ایجاد مشکلات امنیتی در سطح شهر گردد، در ساده ترین حالت ممکن در نظر بگیرید که یکی از شهروندان از جمله سالخوردگان یا کودکان بخواهد که در حین بارندگی شدید و سیلابی بودن یکی از خیابان های شهر، عرض خیابانی که با سیلاب روبروست را طی کند و در در اثر استرس یا گیج شدن نتواند و بر زمین افتاده و یا در جوی یا کانالی سقوط کرده و جان خود را حال چه بر اثر ضربه یا غرق شدگی از دست بدهد، آنگاه چه وضعیتی پیش می آید؟

وضعیت توپوگرافی شهر بوکان ظرفیت جمع‌آوری این مقدار بارندگی را ندارد

وضعیت توپوگرافی شهر بوکان و شیب‌دار بودن برخی مناطق، نامناسب بودن برخی طرح‌های عمران شهری و از طرفی جداول و کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی شهر بوکان که به هیچ عنوان ظرفیت جمع‌آوری این مقدار بارندگی را نداشته و ندارد همه این شرایط دست‌به‌دست هم داده و ممکن است اتفاقاتی ازاین‌دست در شهر بوکان رقم بخورد و همین مهم می طلبد که باید مسئولان به فکر راهکاری برای حل این مشکلات باشند تا با دقایقی بارندگی، خیابان‌های سطح شهر مسدود نشود و مردم از راهی شدن آب به منازل و مغازه‌ها در امان باشند.

طرح پژوهشی دفع آب‌های سطحی بوکان حداقل 20 سال قبل باید اجرایی می شد

استفاده از ظرفیت دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته هیدرولیک می تواند یکی از مهمترین راهکارها باشد

 در راستای حل مشکلات شهر بوکان درزمینه دفع آب‌های سطحی در زمان بارندگی حداقل 20 سال قبل باید طرح هایی در این ارتباط اجرایی می شد که متاسفانه خیانت، بی خیالی و بی مسئولیتی و عدم پیش بینی های مسئولان وقت موجب انباشته شدن کوهی از مشکلات شهری در زمان حال شده وانباشته شدن مشکلات اجازه پیشرفت عمران شهری و روستایی و همچنین تغییر سیمای شهری را نمی دهد، هر چند بوکان شهر پتانسیل ها و ظرفیت های بالقوه است و استفاده از خرد جمعی و نظرات کارشناسان شاید بتواند گره گشای بسیاری از مشکلات باشد.به عنوان مثال استفاده از ظرفیت دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته هیدرولیک می تواند یکی از مهمترین راهکارها برای دفع و جمع‌آوری آب‌های سطحی و آب‌گرفتگی شهری و روستایی باشد.موضوع مهمی که مسئولان از آن غافل مانده اند.

 آب و فاضلاب و امور آب شهرستان نیز که اتفاقا در حال حاضر دارای کارآمدترین مدیران تاریخ شهری بوکان هستند می توانند با برنامه ریزی اصولی در راستای مهار آب‌های سطحی در زمان بارندگی نقش بسزایی داشته باشند. 

شناسایی دو نقطه خط القعر شهر بوکان در زمان بارندگی

از شهروندان عذرخواهی می کنم

بابک رستم پور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار هاناخبر عنوان کرد: دو نقطه خط القعر شهر یعنی منطقه حاشیه ای در انتهای 30 متری اسلام آباد منتهی به کانی باقر و کوی اندیشه و منطقه مسجد نور شناسایی شده است که متاسفانه در گذشته هیچگونه توجهی به آنها نشده است که در زمان بارندگی های شدید هر لحظه ممکن است موجبات خسارات به تاسیسات و اموال شهروندان و آب گرفتگی منازل را فراهم آورد که با دیدن چنین صحنه هایی در روزهای گذشته خود را شرمنده شهروندان دانسته و از آنها عذرخواهی می کنم.

 

شهردار بوکان افزود: شهروندان مطمئن باشند تمام توان و تلاش خود را برای جلوگیری از ورود آبهای روان و وارد آمدن خسارات به شهروندان و رضایت آنها بکار خواهیم بست و در این زمینه یک همدلی بی سابقه میان همه مسئولین مربوطه از جمله فرماندار محترم وجود دارد.

همه مسئولان برای رفع مشکل سیلاب مصمم هستند

رستم پور افزود: همه مسئولان مصمم هستند قبل از اینکه خدایی نکرده حادثه‌ای برای شهروندان فرهیخته بوکانی رخ دهد وارد عمل شده و لازم است همه دستگاه‌های مربوطه از جمله فرمانداری، شهرداری، آبفای شهری و روستایی، امور آب، جهاد کشاورزی و سایر دستگاه های متولی با بسیج همه توان و امکانات با یک برنامه ریزی اصولی و طرحی مشخص در این راستا حرکت کنیم.

وی گفت: در این راستا باید برای جلوگیری از وارد شدن خسارات و همچنین جلب رضایت شهروندان با اجرای طرحی کوتاه مدت مانع ورود آبهای روان از طرف روستاهای ینگیجه و میدان دواب، دهکده دامداران و ناله شکینه به طرف فرهنگیان و همچنین روستای گُل به طرف انتهای 30 متری اسلام آباد و کانی باقر و کوی اندیشه شویم و از طرفی شهروندان فهیم نیز می دانند که به دلیل شدت بارندگی، حجم آبهای روان زیاد بوده و از پیش بینی ها در سالهای گذشته فراتر است و باید با اجرای طرح های اصولی و بلند مدت بتوانیم مشکلات را مرتفع کنیم که قول می دهم این موضوع در اولویت اقدامات شهرداری بوکان باشد.

آب‌گرفتگی معابر و منازل و مغازه‌های سطح شهر شرم آور است

رستم پور تصریح کرد: اجرای طرح در بلندمدت از 100 درصد خطرات احتمالی جلوگیری می‌کند و خود اذعان می کنم شرم‌آور است که در سومین شهر بزرگ استان شاهد آب‌گرفتگی معابر و منازل و مغازه‌های سطح شهر و وارد آمدن خسارت‌های مالی و کند شدن حرکت ترافیک هستیم که باید بازنگری در این زمینه انجام شده تا در زمان بارندگی، آب‌های سطحی در خیابان‌ها نمانده و به کانال‌ها انتقال یابد.

اهل نمایش دادن و فیلم بازی کردن برای شهروندان نیستیم

وی گفت: اهل نمایش دادن و فیلم بازی کردن برای شهروندان نیستیم با تاکید اعضای شورای اسلامی شهر و فرماندار محترم هر گونه اقدامی که لازم باشد در کوتاه‌مدت در دست انجام است و در بلند مدت نیز با نگاه به آینده طرح هایی اصولی را در دستور کار قرار خواهیم داد که به‌صورت 100 درصد بتوانیم در هنگام بارندگی از خطر سیلاب جلوگیری کنیم.

شهردار بوکان در پاسخ به سوال خبرنگار هاناخبر مبنی بر اینکه با کمبود اعتبارات در این راستا چه کار خواهید کرد، گفت: اگر کارها با توجه به اولویت‌بندی درستی انجام شود با همین منابع محدود نیز می‌توان خیلی کارها انجام داد و باید با طرحی اصولی اصلاح شبکه‌های دفع آب‌های سطحی را انجام دهیم باید توجه داشت استفاده از پمپاژ برای مهار آب‌گرفتگی به هیچ عنوان استاندارد نیست چراکه در شرایط بحرانی این نگاه وجود دارد که حتی برق برای استفاده از پمپاژ در دسترس نیست بنابراین باید مشکل را به‌طور اساسی حل کنیم و وابسته وسایل جانبی نباشیم.

رستم پور افزود: با طرح های کوتاه مدت،میان مدت و بلند مدت می توانیم دفع آب‌های سطحی شهر در زمان بارندگی را مدیریت کنیم و ابتدا باید از بالادست و سرمنشاء شروع کنیم و کاری شهرستانی است که همه دستگاه های متولی و مدیریت بحران شهرستان با کاری مطالعاتی مانع ورود سیلابها به درون شهر شویم.

رفع نقاط بحرانی و خطرآفرین شهر در زمان بارندگی

شهردار بوکان با بیان اینکه بنا داریم با حفظ یک سری اولویت‌ها نقاط بحرانی، آسیب‌زا و خطرآفرین شهر را برطرف کنیم اظهار داشت: در قالب طرح کوتاه‌مدت بازدید میدانی از شبکه‌های موجود شده و اشکالاتی که شبکه‌ها داشتند ازجمله شیب و سرعت زیاد آب، مسیرهای اشتباه هدایت آب، جمع‌آوری و دفع آب سطحی و زوایای اتصال دو جدول یا کانال آب سطحی باهم مشخص و این نقاط شناسایی‌شده رفع مشکل می شوند.

دفع آب‌های سطحی بوکان یک مطالعه جامع علمی می خواهد

رستم پور با عذرخواهی مجدد از اهالی اسلام آباد،کانی باقر، کوی اندیشه و منطقه مسجد نور، تاکید کرد: تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا با مسدود کردن آبهای روان در سرمنشاء و هدایت آن در بالادست بار هیدرولیکی این مناطق را کم کنیم ضمن اینکه تکرار می کنم دفع آب‌های سطحی بوکان یک مطالعه جامع علمی می خواهد و نیازمند همکاری همه دستگاه های متولی است.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
3 + 8 =