راهبرد جدید شکارچیان فراخورشیدی‌

شناسهٔ خبر: 23829B85 -
خیلی‌ها برای پرتاب «تلسکوپ فضایی جیمز وب» لحظه‌شماری می‌کنند تا با آینه‌ی قدرتمند خود به جو سیارات فراخورشیدی زمین‌مانند نفوذ کند و به جست‌وجوی نشانه‌های حیات بپردازد. تصور کنید که پژوهشگران، نشانه‌هایی از اکسیژن در جو بیابند و سال‌ها به بررسی آن بپردازند و ...

به گزارش هاناخبر ،

خیلی‌ها برای پرتاب «تلسکوپ فضایی جیمز وب» لحظه‌شماری می‌کنند تا با آینه‌ی قدرتمند خود به جو سیارات فراخورشیدی زمین‌مانند نفوذ کند و به جست‌وجوی نشانه‌های حیات بپردازد. تصور کنید که پژوهشگران، نشانه‌هایی از اکسیژن در جو بیابند و سال‌ها به بررسی آن بپردازند و ... درنهایت متوجه شوند که منشأ این اکسیژن نه ارگانیسم‌های زنده که فعالیت‌های زمین‌شناختی است. برای پیشگیری از بروز چنین پیشامدهایی و جلوگیری از تعقیب سرنخ‌های اشتباه و هدر دادن منابع ارزشمند، شکارچیان سیارات فراخورشیدی و اخترزیست‌شناسان روزهای ۱۳ تا ۱۷ نوامبر (۲۲ تا ۲۶ آذر) در شهر لارامی (وایومینگ، ایالات‌متحده) جمع شدند تا راهبردهای بهتری برای یافتن حیات فرازمینی ابداع کنند.
برخلاف آنچه تا همین چند سال پیش تصور می‌شد، بسیاری از کارشناسان در سال‌های اخیر این بحث را مطرح کرده‌اند که زیست‌پذیری یک سیاره -وجود آب مایع بر سطح سیاره- عامل کلیدی جست‌وجوی حیات فرازمینی نیست و نباید راهبرد جست‌وجو را حول این محور قرار داد. آن‌ها معتقدند که تحقیقات باید بر یافتن حیات فرازمینی متمرکز شود.
با افزایش تعداد سیارات فراخورشیدی کشف‌شده، پژوهشگران به نتیجه‌ی مهمی رسیده‌اند: سیارات می‌توانند زیست‌پذیر باشند ولی هیچ نوع حیاتی روی آن‌ها وجود نداشته باشد. تحقیقات اخیر نشان داده است که سیارات پوشیده از اقیانوس، یکی از بدترین نامزدهای یافتن حیات فرازمینی هستند، چراکه در آن‌ها فسفر بسیار نایاب است. فسفر یکی از مواد معدنی مهم است که حیات زمینی بدون آن امکان بقا ندارد. اگر ژرفای آب در دنیاهای اقیانوسی زیاد باشد، فعالیت‌های زمین‌شناختی آن متوقف می‌شود و هیچ‌یک از فرایندهای سیاره‌ای تغذیه‌کننده‌ی حیات که در زمین اتفاق می‌افتد، در آن دیده نخواهد شد..

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
1 + 1 =