نماینده مهاباد: منطقه «شامات»، محل دپوی زباله دیگر شهرها نیست/ آدرس غلط داده اند

شناسهٔ خبر: 490DDD9F -
نماینده مهاباد در نامه ایی سرگشاده به استاندار آذربایجان غربی در خصوص تعیین سایت پسماند میاندوآب در اراضی شهرستان مهاباد نوشت: بمنظور حفظ وحدت و عدم لطمه به همزیستی مسالمت آمیز و جلوگیری از حوادث تلخ سریعاً نسبت به جمع آوری دستگاه های حمل زباله میاندوآب در پلاک ثبتی و اطراف روستاهای مهاباد اقدام شود، در غیر این صورت عواقب اجتماعی و امنیتی و سیاسی این عمل غیر کارشناسی به عهده تصمیم گیرندگان امر خواهد بود .

به گزارش هاناخبر ، راهکار مشکل 20 ساله پسماند میاندوآب، انگار حل ناشدنی است و شهرداری های میاندوآب چندین سال است از انتخاب یک سایت پسماند عاجز مانده اند. آنها بهار امسال با تعیین منطقه "شامات" در شمال شرق مهاباد، به عنوان سایت پسماند صدای اهالی منطقه را درآوردند.

در آن زمان، نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به قائم مقام حقوقی امور مجلس وزارت کشور، خواستار جلوگیری از انتقال سایت زباله میاندوآب به دشت حاصلخیز و دارای پتانسیل بالای کشاورزی «مکریان شمالی» و «مکریان شرقی» شد.

او همچنین 15 اردیبهشت، در نامه‌ای جداگانه به استاندار آذربایجان غربی در خصوص تبعات اقتصادی و اجتماعی انتقال سایت پسماند میاندوآب و نارضایتی اهالی و کشاورزان آن منطقه هشدار داد.

تا اینکه در 17 اردیبهشت ماه، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی از منتفی شدن سایت پسماند تالاو(تلخاب) در میاندوآب به دلیل نارضایتی های مردمی و تعارضات اجتماعی خبر داد.

دو ماه بعد و در تیر ماه 99، محل دفن پسماند شهرستانهای میاندوآب و اشنویه با تایید اداره کل حفاظت محیط زیست ، منابع طبیعی و آب منطقه ای استان به تصویب رسید.

آیدین رحمانی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار از انتخاب، ۱۶ منطقه برای محل جدید دفن پسماند میاندوآب خبر داد و گفت: در آخر منطقه " اسماعیل کندی" در ۷ کیلومتری میاندوآب از سمت مهاباد تصویب و انتخاب شد.

خبرنگار کردپرس از نماینده مجلس خواستار پیگیری جانمایی سایت جدید پسماند میاندوآب در محدوده اراضی مهاباد شد

در آن زمان خبرنگار کردپرس در گفت و گو با نماینده مهاباد خواستار پیگیری این موضوع و کند و کاو از محل دقیق این سایت جدید میاندوآب شد.

جلال محمودزاده، نیز وعده داد تحقیقات لازم انجام می گیرد و در صورتی که سایت جدید پسماند میاندوآب دوباره در نزدیکی اراضی کشاورزی و روستایی مهاباد باشد، با این مسئله مخالفت خواهد کرد.

در پی پیگیری های خبرنگار کردپرس، امروز نماینده مهاباد در گفت و گو با این خبرگزاری بیان کرد: بنده در نامه ایی سرگشاده خطاب به استاندار محترم آذربایجان غربی بارها عرض کرده ام که اراضی شهرستان مهاباد و منطقه کردنشین "شامات" محل دپوی زباله شهرهای دیگر نیست و یادآوری کردم که مواظب آدرس غلط تعدادی از مدیران استانی و شهرستانی باشند.

او ادامه داد: ولی متأسفانه بازهم اخیراً مشاهده شده مدیران مربوطه بدون لحاظ نمودن مشخصات جغرافیایی، پلاک ثبتی، مسائل سیاسی، امنیتی و اجتماعی اقدام به جانمایی سایت زباله شهر میاندوآب در اراضی پلاک ثبتی مهاباد در کنار و جوار روستاهای گرده رش، خطایی، تنگ بالکه و امیر آباد مهاباد نموده اند و در کمال ناباوری و بدور از اخلاق و منش مدیریتی علی رغم یاد آوری چند روز پیش اینجانب با بکارگیری قوه قهریه اقدام به حمل زباله شهر میاندوآب به این مناطق و در پلاک ثبتی مهاباد نموده اند.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار کرد: ما ضمن درک وضعیت نامساعد زباله در همه شهرهای استان از استاندار محترم و دولت آقای روحانی انتظار توسعه بیشتر روستاهای مهاباد را داشته و داریم نه اینکه زباله شهر دیگری را به زمین های کشاورزی و ملی در پلاک ثبتی شهرستان مهاباد منتقل نمایند.

محمودزاده تصریح کرد: لذا ضمن این که توهین تعدادی از مدیران استانی به مردم خوب و نجیب مهاباد در این رابطه هیچ وقت فراموش نخواهد شد به تیم مدیریتی مربوطه استاندار محترم توصیه می نمایم بمنظور حفظ وحدت و همدلی موجود و عدم لطمه به همزیستی مسالمت آمیز و جلوگیری از حوادث تلخ سریعاً نسبت به جمع آوری دستگاه های حمل زباله میاندوآب در پلاک ثبتی و اطراف روستاهای مهاباد اقدام در غیر این صورت عواقب اجتماعی و امنیتی و سیاسی این عمل غیر کارشناسی به عهده تصمیم گیرندگان امر خواهد بود .

او در پایان تاکید کرد: کلیه مدارک و مستندات و سوابق مربوط به تعلق منطقه سایت زباله جانمایی شده به پلاک ثبتی مهاباد موجود است.

به گزارش کردپرس، منطقه شامات در شمال شرق مهاباد شامل دشت های حاصلخیز کشاورزی است که در ابتدای دهه هفتاد، به انضمام دهها روستای کردنشین  دیگر از مهاباد جدا و به میاندوآب ملحق شدند

در صورت اجرای طرح مذکور،  تبعات زیست محیطی و اجتماعی خطرناکی متوجه منطقه خواهد شد و در نهایت سبب کوچ اجباری مردم و کشاورزان می گردد.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
7 + 6 =