دکتر فائزه شادفر کارشناس داروسازی بالینی معاونت غذا و دارو آذربایجان غربی:

خسارات جانی و اقتصادی زیاد ناشی از خدمات درمانی غیر ایمن

شناسهٔ خبر: 50B8FA4D -
ایمنی بیمار یک دغدغه جهانی در نظام سلامت است که هم کشورهای توسعه‌یافته و هم کشورهای درحال‌توسعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گزارش هاناخبر ، دکتر فائزه شادفر کارشناس داروسازی بالینی معاونت غذا و دارو به مناسبت 26 شهریورماه (17 سپتامبر) مصادف با روز جهانی ایمنی بیمار با عنوان ایمنی دارویی گفت:

ایمنی بیمار یک دغدغه جهانی در نظام سلامت است که هم کشورهای توسعه‌یافته و هم کشورهای درحال‌توسعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. خدمات درمانی غیر ایمن می‌تواند خسارات جانی و اقتصادی زیادی را به مردم و دولت وارد کند. انجمن پزشکی امریکا اعلام کرده است که سالیانه 44 تا 98 هزار بیمار در اثر خطاهای درمانی جان خود را از دست می‌دهند.

سازمان جهانی بهداشت از سال‌ها پیش اقدام به تدوین یک برنامه جامع در جهت حفظ ایمنی بیماران و کادر سلامت نموده است و از اینرو دو سطح استاندارد الزامی (لزوم اجرایی 100%) و استانداردهای اساسی که شامل حداقل اصول موردنیاز برای حفظ ایمنی بیمار است تعریف کرده است. در ایران وزارت بهداشت از سال 1389 درصدد اجرای طرح ایمنی بیمار برآمده است.

دکتر شادفر کارشناس دارویی این معاونت اظهار داشت: قدم اول در این راستا شناسایی ریسک‌های تهدیدکننده ایمنی بیماران و تحلیل و ارزیابی آن، زمینه‌سازی و تدوین استراتژی‌ها برای مقابله با عوامل خطر و نظارت و ارتباط مداوم است. مدیریت خطاهای پزشکی بایستی با شناسایی عوامل و موقعیت‌های خطر و در جهت رفع آن باشد. به‌کارگیری سیستم تنبیهی و تخریبی به دنبال گزارشات خطا شیوه مناسبی برای یافتن موقعیت‌های تهدیدکننده بیماران نیست. بلکه بایستی سیستم در جهت ثبت و اصلاح خطاها برآید.

شادفر در ادامه تصریح نمود: سازمان جهانی بهداشت 9 راهکار اساسی را برای حفظ ایمنی بیماران پیشنهاد کرده است:

1. توجه به داروهای با تشابه اسمی یا تلفظ مشابه جهت جلوگیری از خطاهای دارویی

2. شناسایی و تایید هویت بیماران

3. ارتباط مؤثر در زمان تحویل دارو

4. انجام پروسیجر صحیح (اقدام درمانی غیر دارویی) در محل صحیح بدن بیمار

5. کنترل غلظت محلول‌های الکترولیت و تزریقی

6. اطمینان از صحت دارودرمانی در مراحل انتقالی ارائه خدمات

7. اتصالات صحیح سوندها، کاتترها ولوله‌ها

8. استفاده از لوازم تزریق یک‌بارمصرف

9. رعایت بهداشت فردی

داروساز بالینی در پایان تأکید نمود: شرح‌حال گیری مناسب و کامل حین معاینه یا بستری، ثبت و درنظر گرفتن سوابق حساسیتی بیمار، افزایش دقت در مراحل ثبت و ارائه نسخ الکترونیک یا پرونده‌ای، درج خوانای اقلام دارویی در نسخ کاغذی یا پرونده بیماران، تائید هویت بیمار و تطابق داروها با شرایط وی حین تحویل دارو، دقت کافی در ثبت صحیح دستور دارویی پزشک هنگام درج در کاردکس بیمار توسط کادر پرستاری، دقت در نوع دارو و شرایط تجویز به‌ویژه در مورد داروهای تزریقی، برچسب‌گذاری و مجزا نمودن داروهایی با هشدار بالا (پرخطر)، انجام تلفیق دارویی به‌منظور یافتن تداخلات دارویی، داروهای مشابه و بررسی عوارض داروهای تجویزی، دقت در آماده‌سازی داروها، توجه به دوز داروها حین تجویز، آموزش به بیماران در ارتباط با داروهای مصرفی، پایش بیماران پس از تجویز و برگزاری دوره‌های بازآموزی مخصوص کادر درمان از راهکارهای ارتقای ایمنی بیمار و کاهش خطاهای درمانی می‌باشد.

 

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
9 + 4 =