هشدار وضعیت قرمز برای سنجاب قرمز در بریتانیا

شناسهٔ خبر: 0415D1CA -
کارشناسان محیط زیست در اسکاتلند با نگرانی از گسترش سنجاب خاکستری به سمت شمال کشور، معتقدند نسل سنجاب قرمز بشدت مورد تهدید قرار گرفته است.

به گزارش هاناخبر ،

سنجاب خاکستری اواخر سده نوزدهم از آمریکا شمالی به بریتانیا وارد شد و از آن وقت سنجاب قرمز بومی را از بیشتر مناطق انگلستان و ولز محو کرده و همچنین در اسکاتلند از خط حائل زیست بوم سنجاب قرمز، از ساحل شرقی تا ساحل غربی این کشور گذشته است.

یک کارشناس بنیاد ملی طبیعت اسکاتلند ضمن تاکید بر اهمیت اقدام فوری می گوید: «برای کنترل جمعیت این جانور از گلوله و تله استفاده می شود. آزاد کردن سنجاب از تله غیرقانونی است. مجبوریم برای حفظ سنجاب قرمز، سنجاب خاکستری را متوقف کنیم.»

این تلاش ها موفقیت هایی هم داشته است. در برخی مناطق پس از سالها، برای اولین بار سنجاب قرمز دیده شده است. بموجب قانونی تازه، زمین داران و کشاورزان مناطق شمال غربی اسکاتلند موظف به حفاظت از سنجاب قرمز شده اند.

در یکی از پارک های طبیعی نورفولک برنامه ازدیاد نسل سنجاب قرمز برای حفاظت از این جانور اجرا می شود. یکی از مسئولان آن می گوید: «مشکل اصلی این است که سنجاب های خاکستری ناقل ویروسی به نام «پاراپوکس» (parapox) هستند. در حال حاضر ۶۰ درصد سنجاب های خاکستری به این ویروس مبتلا شده اند. اگر ویروس به سنجاب های قرمز سرایت کند، طی ۱۵ روز آنها را می کشد.»

بخش عمده سنجاب های قرمز بریتانیا، در اسکاتلند زندگی می کنند. کارشناسان امیدوارند با حمایت زمین داران و کشاورزان تهاجم سنجاب خاکستری به مناطق حفاظت شده سنجاب قرمز را متوقف کند.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
8 + 6 =