آتش‌سوزی به ۲.۵ هکتار از باغات زیتون سرپل ذهاب خسارت زد

شناسهٔ خبر: 06C82E86 -
مدیر جهاد کشاورزی سرپل ذهاب گفت: آتش سوزی به ۲ و نیم هکتار از باغات زیتون روستاهای ناوفره و زله‌رش از توابع بخش مرکزی این شهرستان آسیب زد.

به گزارش هاناخبر ، ایرج بهرامی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: طی ۲ روز گذشته ۲ فقره آتش سوزی در این شهرستان رخ داد که در جریان این حادثه، ۲ قطعه باغ زیتون در روستای ناوفره و زله رش از توابع دهستان حومه سرپل ذهاب دچار خسارت شدند.

وی افزود: بر اساس بازدید و گزارش کارشناسان جهاد کشاورزی به دلیل وجود علف هرز زیاد در باغات زیتون حادثه دیده و خشک شدن گیاهان، به دلایل نامعلومی گیاهان و علف‌های خشک کف باغ دچار آتش سوزی شد که حدود ۴۰۰ اصله درختان زیتون مثمر در سطح تقریبی ۲ و نیم هکتار دچار آسیب شدند.

مدیر جهاد کشاورزی سرپل ذهاب ادامه داد: به محض اطلاع از آتش سوزی با اعزام ماشین‌های آتش نشانی به محل و با کمک نیروهای مردمی آتش سوزی مهار و از بروز خسارت جدی به درختان جلوگیری به عمل آمد.

بهرامی یادآور شد: با توجه به تدابیر پیش بینی شده و آمادگی ستاد بحران، همراهی مردم، آماده بودن تعداد زیادی تراکتور با ادوات دنباله بند و تانکر های سمپاشی پر از آب آماده و حضور به موقع گروه مردم نهاد یاوران زاگرس و همکاری همه جانبه آتش نشانی تاکنون بیشتر آتش سوزی های رخ داده در مناطق مختلف شهرستان کنترل و کمترین خسارت به مزارع و باغات وارد شده است.

وی با بیان اینکه با وجود تعدد آتش سوزی ها حدود هشت هکتار از مزارع گندم دچار خسارت شده است، اضافه کرد: در سال‌های پرباران با توجه به تراکم پوشش گیاهی و مرتعی و گرم‌شدن هوا و خشک شدن این گیاهان وقوع آتش سوزی محتمل است و این موضوع در تمام مناطق دنیا امری طبیعی است.

مدیر جهاد کشاورزی سرپل ذهاب با بیان اینکه بر اثر یک بی احتیاطی و سهل انگاری سطح وسیعی از عرصه های منابع طبیعی دچار آتش سوزی و خسارات جبران ناپذیری متوجه طبیعت می شود بر رعایت نکات و توصیه های ایمنی تاکید کرد.

بهرامی گفت: به منظور پیشگیری از وقوع آتش سوزی در عرصه های طبیعی، از مردم و مسافران درخواست می شود هنگام مراجعه و اتراق در بوته زارها و عرصه های جنگلی از روشن کردن آتش، رها کردن وسایل شیشه ای و ته سیگار خودداری کنند.

وی اراضی کشاورزی سرپل ذهاب را نیز مستعد آتش سوزی دانست و یادآور شد: مزارع کشاورزی با توجه به گرم شدن هوا مستعد آتش سوزی هستند که در این خصوص لازم است کشاورزان از آتش زدن کاه و کلش مزارع به طور جد پرهیز کنند که این کار علاوه بر آسیب رساندن به خاک و ایجاد آلودگی زیست محیطی، در برخی مواقع موجب سرایت آتش به مراتع نیز می شود.

شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه بیش از ۹۰ هزار نفر جمعیت و ۴۸ کیلومتر مرز با عراق، هشت دهستان و ۲۲۶ روستا دارد و دارای ۳۱۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی است.

سرپل‌ذهاب ۵۵ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی دارد که از ۵۲ هزار و ۷۰۰ هکتار مزارع کشاورزی سالانه ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تن محصولات زراعی و از ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغ نیز حدود ۱۴ هزار تن انوع محصولات هر سال برداشت می‌شود.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
3 + 9 =