حال ناگوار بیماران دیابتی از نبود انسولین در قروه

شناسهٔ خبر: 218D7112 -
پیدا نشدن انسولین معضلی است که صدای بیماران دیابتی را درآورده و به نظر می رسد چاره سهمیه بندی این داروی حیاتی هم اثرگذار نبوده است.

به گزارش هاناخبر ،مدتی است مشکل کمبود داروی انسولین در سطح شهرستان قروه بیداد می کند. دارویی که نیاز اساسی بیماران دیابتی بوده و اگر استفاده نشود آنان را به مرز مرگ می کشاند. هرچند این معضل تا حدودی کشوری است اما باتوجه به وضعیت درمانی شهرستان قروه این مسئله بسیار بحرانی شده و به نظر می رسد مسئولان هم تدبیری ندارند.

بیشتر بیمارانی که برای تهیه انسولین مانده اند معتقدند که اگر تا دیروز باید غصه گرانی دارو را می خوردند حالا علاوه بر آن نگران کمیاب شدن دارو هستند.

در این زمینه تنها راهکاری که مسئولان صلاح دیده اند سهمیه بندی انسولین است. اقدامی که شواهد نشان می دهد چندان اثربخش نبوده و به میزان نیاز به دست بیمار دیابتی نمی رسد.

تقاضا بالا و عرضه کم

این بحران کمبود انسولین تا جایی پیش رفت که شبکه بهداشت اعلام کرد بیماران دیابتی می توانند با در دست داشتن نسخه پزشک به داروخانه بیمارستان شهید بهشتی مراجعه و برای دریافت انسولین ثبت نام کنند تا دارو برای آنان سفارش داده شود. این در حالی است که این ثبت نام و این سفارش به میزان نیاز بیماران نبوده و همین وضعیت را بغرنج تر کرد تا جایی که این بار متولیان بهداشت و درمان شهرستان خبر دادند دو داروخانه در سطح شهر اقدام به توزیع انسولین می کنند.

گرچه این خبر در ظاهر خوشایند بود اما باتوجه به بالا بودن میزان تقاضا و پایین بودن عرضه طولی نکشید که این خبر هم به نگرانی بیماران دیابتی منجر شد و در نهایت وضعیت به جایی رسید که حتی انسولین سهمیه ای هم نایاب گشت.

تحریم بانکی اثرگذار است

همین نایاب شدن انسولین سهمیه ای باعث شد تا دیگر سکوت بیماران دیابتی شکسته شود و روز پنجشنبه در داروخانه بیمارستان اعتراض کنند. اعتراضی که نشان از حال ناگوار بیماران دیابتی داشته و دارد. بیمارانی که این روزها در شرایط کرونا بسیار در معرض خطر هستند و اگر به موقع دارو به آنان نرسد معلوم نیست چه خواهد شد!

به گفته مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قروه این معضل کشوری مدت طولانی است که دامن حوزه درمان را گرفته است. «فردین گوهری» در گفت و گو با خبرنگار کردپرس اظهار داشت: مدتی است هیچ نوع انسولینی به شهرستان وارد نشده و در حال حاضر مقدار محدودی از انسولین سهمیه ای وجود دارد که پاسخ گوی نیاز بیماران نیست.

او با بیان اینکه تنها دو نوع انسولین در شهرستان توزیع شده است، افزود: انسولین یک داروی وارداتی بوده و با وجود تحریم های بانکی مشکل واردات هست و در حال حاضر تنها راه چاره، تلاش برای توزیع بیشتر انسولین است.

نماینده مجلس ورود کند

آنچه در این زمینه حساسیت دارد جان بیمارانی است که اگر انسولین به آنان نرسد زندگیشان در معرض خطر قرار می گیرد. لذا نیاز است نماینده مردم قروه در مجلس به این جریان ورود کرده و اقدامی داشته باشد چرا که با رایزنی می توان از مسئولان کشوری پیگیر مشکلات بود.

«پرویز اوسطی» این روزها به جای درگیر شدن در مسایل غیرمرتبط بهتر است فریاد بیماران دیابتی را شنیده و کاری انجام دهد./

* گزارش: زیبا امیدی فر

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
2 + 5 =