سایه شوم خودکشی همچنان بر زندگی جوانان ایلامی

شناسهٔ خبر: 227207F5 -
دختر نگون بخت در چشم به هم زدنی از غفلت ناشی از عدم حضور دیگر افراد خانواده در منزل بهره جسته به سراغ دبه ی نفتی که قبلا آماده کرده رفته و در انتهای راهی که همه آمال و آرزوهایش را در آن پایان یافته می بیند.

دختر نگون بخت در چشم به هم زدنی از غفلت ناشی از عدم حضور دیگر افراد خانواده در منزل بهره جسته به سراغ دبه ی نفتی که قبلا آماده کرده رفته و در انتهای راهی که همه آمال و آرزوهایش را در آن پایان یافته می بیند چاره را تنها در این می داند که دبه نفت را به روی خود ریخته ، در کن فیکونی کبریت کشیده و خود را به آتش بکشد و تنهایی اش را در بین مشکلات غمبار زندگی با تمام وجود فریاد کند.

به گزارش هاناخبر، این دختر مانند دهها دختر و جوان ایلامی اگرچه که لحظاتی بعد با شعله ور شدن بدن نحیفش در میان شعله های آتش و دردهای بی پایان ناشی از آن از کرده خود پشیمان و فریاد کمک سر می دهد اما دیگر کار از کار گذشته است و به سرنوشت غم انگیز دیگر دخترانی دچار می شود که قبل از وی این راه را پیموده اند.
سالهای دهه هفتاد پدیده خودکشی و خودسوزی بیش از یک دهه مهمان ناخوانده زندگی مردم ایلام در این استان مرزی ، محروم و آسیب دیده بود که هنوز هم بسیاری از مردم این دوران را به خوبی به یاد می آورند.
رتبه نخست خودکشی کشور برای استان ایلام
استان ایلام به خاطر همین موضوع تا مدتها رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده بود، رتبه ای ناخوشایند برای استانی که هنوز هم درگیر جنگ و مشکلات ناشی از آن بود.
اکنون چند دهه بعد از جنگ در طول روز وقتی که از سطح خیابان های شهر ایلام گذر می کنیم با آگهی های همیشگی ترحیم جوانانی از این دیار روبرو می شویم و چشم هایمان که به عکس های آنها می افتد ، آهی میکشیم و با خود می گوییم در این دنیای خاکستری اگرچه که مرگ حق است ولی آیا خودکشی هم حق است ؟ چرا این جوانان رعنا تاریکی زود هنگام گور را برای خود انتخاب می کنند ، رسمی که نه عرف می پذیرد و نه شرع؟!!
خودکشی ایلام میراثی از جنگ 8 ساله
بسیاری از تحلیلگران مسایل اجتماعی، جنگ تحمیلی با کشور عراق و عواقب و پیامدهای بعد از آن را عامل اکثر خودکشی های سالهای بعد از جنگ در ایلام می دانند. در مدت زمانی محدود برخی کارشناسان و مسئولان با ارایه ی راه حل های کوتاه مدت تا حدودی بر این موضوع غلبه کردند و تا حدودی آرامش دوباره را به این استان بازگردانند.
در طول چند دهه گذشته اگرچه که خودکشی به نوعی همواره سایه شوم را بر سر مردم و جوانان ایلامی حفظ کرده است اما اکنون چند صباحی است که بار دیگر سایه ی شوم و تاریک خودکشی، فضای اجتماعی استان ایلام را دچار بحرانی مشابه کرده است.
وقتی به عقبه موضوع می نگریم در می یابیم که هم اکنون موضوعی همچون جنگ تحمیلی عراق علیه ایران که شدت خسارات جانی و مالی آن در استانی مرزی چون ایلام بیشتر از نقاط دیگر بود و به تبع آن نیز آوارگی مردم در کوهها و مشکلات چادرنشینی و کمبودها و ناهنجاری های ناشی از آن وجود داشت از دلایل اصلی خودکشی های ایلام بود.
اکنون اما در حالی که سالهاست از جنگ می گذرد باز هم خودکشی همچنان تهدید کننده زندگی جوانان این استان است ، پس علت موضوع در حال حاضر چیست ؟ چرا سایه شوم این هیولای وحشتناک دوباره بر فراز آسمان شهر به پرواز درآمده و زندگی جوانان را تهدید می کند؟.
اختلالات و اختلافات طبقاتی جامعه و ارتباط آن با خودکشی جوانان
بسیاری از کارشناسان مسائل اجتماعی، اختلافات طبقاتی در جامعه، بیکاری جوانان، فقر اقتصادی، فضای مجازی و دوست یابی های بین جوانان و نیز مسائل دیگر را از جمله موارد دخیل در این موضوع عنوان می کنند.
یک کارشناس روانشناسی مرکز بهداشت شهرستان ایلام در گفتگو با کردپرس مهمترین علل خودکشی در بین جوانان ایلامی را اختلالات روانی، اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی، بیماری افسردگی، بیماری اسکیزوفرنیا، حملات اضطرابی شدید توأم با ترس و وحشت ، ترس های مرضی ، حالات خشم ، و عصبانیت های ناگهانی عنوان می کند.
مریم السادات دربندی می گوید: آمارها نشان می دهد که 95 % از افرادی که خودکشی می کنند دچار اختلالات روانی هستند،از جمله 80 % بیماران افسرده ، 10 % بیماران اسکیزوفرنی ، 5 % افرادی که دچار زوال عقل و حالات هذیانی هستند خودکشی می کنند.

این کارشناس روانشناسی ادامه داد: از دیدگاه روانکاوی ، خشم و خصومت درونی و ناخود آگاه نسبت به فرد مورد علاقه به آن حد زیاد است که می خواهد آن فرد را به قتل رسانده و بکشد ؛ اما چون توان انجام آن را ندارد دچار کشمکش شدید می شود و این کشمکش بین علاقه و خشم ایجاد می شود و در نتیجه این شخص برای رهایی از این کشمکش دست به خودکشی می زند.
فشارها و بن بستهایی که به خودکشی منجر می شوند
دربندی تصریح کرد: به زبانی دیگر، نفرت به وجود آمده و ناخودآگاه موجب بروز و ایجاد احساس گناه می شود و عدم هماهنگی بین انگیزه های فرد و عدم توانایی در برآورده نمودن و یا برآورده شدن انگیزه ها و عدم سازگاری بین این دو حالت ، می تواند عاملی باشد که فرد اقدام به خودکشی کند.
وی به مواردی دیگر از دلایل خودکشی در بین جوانان اشاره می کند و می گوید: از مهمترین عوامل دیگر خودکشی می توان به فرار از ناملایمات و شکست ها، فرار از فشارهای روانی که احساس می شود یا به نظر می رسد که پایان ناپذیر هستند، فرار از احساس گناه شدید، فرار از مجازات شدن، میل به خودآزاری شدید، آرزوی مرگ و مردن، احساس ناامیدی ، بیچارگی و درماندگی ، سعی در نشان دادن درد درونی خود اشاره کرد.
این روانشناس و کارشناس بهداشت روان در ادامه افزود: زمانی که در یک جامعه انسان ها راه حلی برای رهایی از فشارهای گوناگون پیدا نمی کنند به ناچار خودکشی می کنند و خودکشی را راه حل نهایی دانسته و به آن فکر می کنند. این گونه خودکشی ها می توانند موجب شوند که دیگران نیز به چنین راه حلی فکر کنند و آن را مورد نظر قرار دهند و سرانجام اقدام به خودکشی کنند.
دربندی تأکید کرد : در بعضی از خانواده ها افراد آن خانواده یاد می گیرند که خودکشی بهترین راه حل برای رهایی از فشار یا کشمکشی است که در خانواده وجود دارد. البته نوعی از خودکشی که به طور تکراری در افراد یک خانواده دیده می شود می تواند جنبه ارثی و ژنتیک نیز داشته باشد.
خودکشی مرزهای هشدار را هم درنوردیده است
شاید این واقعیت را بتوان قبول کرد که وجود معضلی به نام خودکشی در ایلام جدی است و این آسیب بیشتر از هر نقطه ای در کشور در استان ایلام نمود بیشتری دارد.
اگرچه که بسیاری از مسئولان حاضر به پذیرش معضل خودکشی در ایلام نیستند و آنرا جدی نمی پندارند اما باید قبول کرد که مدتها است که پدیده خودکشی در ایلام و فریادهای ناشی از آن مرزهای هشدار را هم درنوردیده است.
و باید پذیرفت که مسئولان استانی در ایلام هنوز در حد یک بحران به سراغ خودکشی و مهار آن در ایلام نرفته اند و انرا جدی نگرفته اند وگرنه حداقل باید نشستی یا کنگره ای در مورد آن در استان برگزار می شد.
بنابر این مسوولین استان، بخصوص شخص استاندار لازم است این موضوع مهم را در دستور کار قرار داده، با بهره گیری از نظرات و راه حل های کارشناسان آن را موشکافی و تدابیر لازم را برای مهار آن در نظر بگیرند، وگرنه در صورت رختنه کردن بیشتر این خطر آسیب زا در زندگی جوانان و نوجوانان؛ مهار آن در این استان به آسانی نخواهد بود و همچنان قربانیان زیادی را بر روی دست خانواده های ایلامی بر جای خواهد گذاشت.
گزارش: سمیه آذرمهر

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
8 + 4 =