واکنش های جهانی به آزمایش موفقیت‌آمیز موشک بالستیک قاره‌پیمای کره شمالی

شناسهٔ خبر: 242515AF -
کره شمالی یک موشک بالستیک دیگر آزمایش کرد. به گزارش منابع خبری این موشک بامداد سه شنبه بوقت محلی از غرب کره شمالی شلیک شده و پس از حدود چهل دقیقه طی مسیر، در دریای ژاپن فرود آمده است.

به گزارش هاناخبر ،

کره شمالی یک موشک بالستیک دیگر آزمایش کرد. به گزارش منابع خبری این موشک بامداد سه شنبه بوقت محلی از غرب کره شمالی شلیک شده و پس از حدود چهل دقیقه طی مسیر، در دریای ژاپن فرود آمده است. آزمایش کره شمالی بلافاصله واکنش توکیو را در پی‌ داشت. ژاپن این اقدام همسایه خود را نقض صریح قطعنامه های سازمان ملل توصیف کرده است.

در ساعات اولیه واشنگتن ضمن تایید این آزمایش موشکی پیونگ یانگ، آنرا از نوع میان برد دانست که نمی تواند برای آمریکا تهدیدی ایجاد کند. وزیر دفاع روسیه نیز اعلام کرد که این موشک میان برد بوده و تهدیدی برای روسیه محسوب نمی شود. وزیر دفاع روسیه می گوید این موشک مسیر ۵۳۰ کیلومتر را قبل از سقوط در آبهای ژاپن طی کرده است.

در مقابل تلویزیون دولتی کره شمالی اعلام کرد که این آزمایش موشک بالستیک قاره پیما موفقیت آمیز بوده است. کره شمالی می گوید که موشک «هوسانگ ۱۴» که قابلیت ارتفاع ۲/۸۰۲ کیلومتری را دارد و در این آزمایش در عرض ۳۹ دقیقه به هدف مشخص رسیده است.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده هم در پیامی توییتری با تاکید بر میزان تحمل توکیو و سئول در برابر اینگونه اقدامات پیونگ یانگ، ابراز امیدواری کرد پکن رویه سختگیرانه تری در برابر کره شمالی اتحاذ کند.

 

آقای ترامپ در توییتر خود نوشت: «کره شمالی همین حالا یک موشک دیگر شلیک کرد. آیا این فرد (رهبر کره شمالی) در زندگی اش کار بهتری برای انجام دادن ندارد؟»


کره شمالی در اوایل ماه ژوئن هم دست به اقدام مشابهی زده بود. انتظار می رود سران آمریکا، چین، ژاپن و کره جنوبی در حاشیه نشست گروه بیست که این هفته در هامبورگ آلمان برگزار می شود، بار دیگر در باره اقدامات پیونگ یانگ رایزنی کنند. شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن پا را از این فراتر گذاشته و اعلام کرده در آلمان خواستار وحدت جامعه بین الملل در برابر مسئله کره شمالی خواهد شد و در این راستا خواستار اقدامات موثرتر روسای جمهور روسیه و چین می شود.

این آزمایش موشکی یک روز پس از گفتگوی تلفنی دونالد ترامپ با رییس جمهور چین و نخست وزیر ژاپن درباره فعالیت های موشکی پیونگ یانگ صورت گرفت.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
8 + 6 =