بهرام مهربان

شناسهٔ خبر: 293FE52D -
بهرام مهربان کردستان در سال 1351 ، در محله چهار باغ شهر سنندج به دنیا آمد.

به گزارش هاناخبر ، بهرام مهربان تحصیلاتش را تا مقطع دیپلم در سنندج به پایان رسانید و برای ادامه تحصیل در مقاطع کاردانی و کارشناسی هنرهای تجسمی عازم تهران گردید. سالهای 1371 تا 1376 آغاز علاقه و فعالیت هنری این هنرمند در رشته نگارگری در تربیت معلم هنر بود. در سال 1371 با راهنمایی های استاد ابوالفضل ذابح و هم چنین شروع مقدمات اولیه تذهیب نزد استاد جواد صادقی و نیز شروع فعالیت هنری به صورت حرفه ای درسال 1374 نزد استاد محمد باقر آقامیری ، که همچنان در زندگی، محصل و هنر آموخته مکتب این اساتید بزرگوار هستند .....

 

مهربان کردستان فعالیت های نمایشگاهی بسیاری داشته اند که از آن جمله می توان به شرکت در بیش از 20 نمایشگاه جمعی وانفرادی اشاره کرد. اولین نمایشگاه انفرادی این هنرمند که درعین حال اولین نمایشگاه تذهیب درسطح استان نیز بود در 28 اسفندماه، سال 1379 در خانه آصف شهر سنندج (خانه کُرد ) برپا گردید. ایشان همچنین تدریس نگارگری و تذهیب را از سال 1380 شروع، که شاگردان بسیاری را با این رشته های هنری آشنا نموده است . این هنرمند به همراه شاگردانش تا به حال سه نمایشگاه هنری برگزار نموده؛ که اولین آن در محل برپایی نمایشگاهها در نگارخانه ارشاد شهر سنندج در آذرماه سال 1387؛ دومین نمایشگاه درتیرماه سال 1392؛ در همان مکان و سومین نمایشگاه برپا شده در نگارخانه ارشاد شهر سقز در تیر سال 1392 بوده است.

از افتخارات این استاد گرانقدر، تذهیب قرآن ترجمه کُردی استاد عبدالرحمن شرفکندی (ماموستاهه ژار) می باشدکه بسیار مایه مباهات است.

مهربان کردستان همچنین در جشنوارهای متعددی شرکت کرده که به یاری حضرت حق موفق به کسب رتبه و عنوان بسیاری گردیده است؛ که از آن جمله می توان به : ( نفر اول پنجمین دوسالانه نگارگری ایران تهران، اردیبهشت 1381 -،فرهنگسرای نیاوران )؛ ( جایزه ویژه هیئت داوران ششمین دوسالانه نگارگری ایرانی پائیز 1385 ، موزه هنرهای معاصر تهران )؛ ( نفر اول دو دوره جشنواره هنرهای تجسمی معلمان سراسر کشور رشته تذهیب تهران، اردیبهشت 1382 و 1383 )؛ ( نفر سوم مشترک در گرایش تذهیب از سومین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر، اسفند1389 ).





تقدیرنامه ها:


- لوح تقدیر از نخستین جشنواره تذهیب های قرآنی مشهد اسفند 1391؛

- لوح تقدیر از دومین دوسالانه های تذ هیب های قرآنی بخش گل و مرغ مشهد اسفند1389؛

- لوح تقدیر از دومین و چهارمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر اسفندماه 1388 و 1390؛

- لوح تقدیر از اولین جشنواره هنرهای سنتی جوانان موسسه فرهنگی هنری صبا.

- و دارنده گواهینامه درجه 2 هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 1391.




فعالیتهای آموزشی

این هنرمند همچنین در موسسات و مراکز آموزش عالی استان کردستان مشغول به تدریس می باشد که از جمله می توان به :

- تدریس در رشته نگارگری در دانشگاه علمی کاربردی و همچنین تدریس دروس بازشناسی طرحهای سنتی ؛ هنراسلامی ؛ هنرشرق

 

 

















 

برچسب‌ها

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
5 + 5 =