مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمانشاه:

بیش از 12 هزار نفر در استان برای طرح "کارورزی" ثبت‌نام کرده‌اند

شناسهٔ خبر: 386C3180 -
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه گفت: بر اساس آخرین آمار، بیش از 12 هزار نفر در کرمانشاه برای طرح "کارورزی" ثبت نام کرده‌اند.

به گزارش هاناخبر ،

داوود یاوری در نشست خبری که امروز (20 خرداد) برگزار شد، با اشاره به نقش اجرای طرح کارورزی در کاهش نرخ بیکاری که از اهداف اصلی دولت است، اظهار کرد: هدف از طرح کارورزی افزایش تجربه و مهارت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، افزایش مهارت کارآفرینی و انتقال دانش فارغ‌التحصیلان به کارگاه‌های تولیدی و صنعتی است.

وی با بیان اینکه این طرح مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و همچنین شورای عالی اشتغال را دارد، عنوان کرد: کلیه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که مدارک مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت را دارند مشمول این طرح هستند.

به گفته این مسئول، هیچ نیازی به مراجعه حضوری افراد جویای کار به ادارات کار نیست و متقاضیان صرفا باید از طریق سامانه کارورزی به آدرس karvarzi.mcls.gov.ir ثبت نام کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه ادامه داد: شرایط سنی برای مشمولان دارای مدرک کاردانی حداکثر 23 سال، کارشناسی 25 سال، کارشناسی ارشد 28 سال و دکترا 32 سال است.

یاوری افزود: بنگاه‌ها نیز می‌توانند به ازاء هر سه نفر شاغل بیمه شده یک کارورز را به کاربگیرند و این عدد در بنگاه‌های کشاورزی به ازاء هر دو نفر فرد بیمه شده یک کارورز است.

وی حداقل دوره کارورزی فرد را چهار ماه و حداکثر زمان آن را شش ماه اعلام کرد و گفت: اگر پس از این مدت صاحب بنگاه کارورز را جذب کند، از مزایا و تسهیلات ویژه ای برخوردار خواهد شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه تصریح کرد: کارورز در این مدت تحت پوشش بیمه حوادث کار قرار می‌گیرد و کارفرما دیگر دغدغه بیمه را ندارد، از سوی دیگر دولت کمک هزینه آموزشی 310 هزار تومانی (معادل یک سوم حداقل دستمزد) را به کارورز می‌پردازد و کارفرما دغدغه این امر را هم ندارد.

یاوری تاکید کرد: به علاوه کارورزان مشمول قوانین کار و تامین اجتماعی نمی‌شوند.

وی یادآوری کرد: اگر پس از این مدت، کارفرما کارورز را جذب کند به مدت دو سال سهم حق بیمه کارفرما (23 درصد) بر عهده دولت خواهد بود.

به گفته این مسئول، طرح کارورزی در دوره‌های گذشته هم وجود داشته، اما حمایت‌هایی از سوی دولت وجود نداشته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سهمیه‌ای که در کل کشور برای این طرح در نظر گرفته شده را 150 هزار نفر عنوان کرد و گفت: این سهمیه شناور است و هنوز سهمیه مشخصی برای استان کرمانشاه اعلام نشده است.

یاوری با بیان اینکه ثبت نام در سامانه از ششم خرداد آغاز شده، خاطرنشان کرد: محدودیتی برای ثبت نام وجود ندارد و تازمانی که سهمیه پر شود ثبت نام ادامه دارد.

وی تعداد افرادی که تا پایان روز پنجشنبه (18 خرداد) در استان کرمانشاه ثبت نام کردند را 12 هزار نفر عنوان کرد که چهار هزار نفر آنها واجد شرایط هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه گفت: البته بنگاه‌های اقتصادی هم باید برای پذیرش کارورزها پای کار باشند.

دو رسته از 10 رسته طرح تکاپو عملیاتی شده است

یاوری اشاره‌ای هم به طرح توسعه کسب و کار و اشتغال (طرح تکاپو) داشت که از سال 93 استارت خورد و در سال 94 به تصویب رسید.

به گفته این مسئول، در قالب این طرح 10 رسته شغلی که 80 درصد اشتغال استان را در بر می‌گیرد مشخص شده که تجارت وابسته به مرز، تولید محصولات دیم، گردشگری، سوغات و صنایع دستی، صنایع تکمیلی کشاورزی و ... از جمله این رسته‌ها هستند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون دو رسته توریسم سلامت و فناوری اطلاعات اجرایی شده است.

تسهیلات 3.2 میلیاردی برای مشاغل خانگی کرمانشاه

یاوری در ادامه به پرداخت تسهیلات به مشاغل خانگی اشاره داشت و بیان کرد: امسال 3.2 میلیارد تومان  برای این منظور با عاملیت بانک "رفاه" در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: این تسهیلات از طریق دستگاه‌ها و به صورت قرض‌الحسنه با کارمزد چهار درصد در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و سقف تسهیلات نیز 75 میلیون تومان است.

تعاونی‌ها تا 31 خرداد برای شرکت در جشنواره تعاونی برتر فرصت دارند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه به برگزاری جشنواره تعاونی‌های برتر هم اشاره داشت و افزود: این جشنواره به صورت ملی برگزار  و تعدادی از تعاونی های برتر کرمانشاه هم در آن معرفی می‌شوند.

به گفته این مسئول، مهلت ثبت نام تعاونی‌ها از ششم تا 31 خرداد است و پس از ثبت‌نام کار بررسی و داوری تعاونی‌ها آغاز خواهد شد و در نهایت تسهیلات خوبی برای تعاونی‌های برتر در نظر گرفته می‌شود.

یاوری تصریح کرد: متقاضیان می‌توانند برای ثبت نام به سامانه تعاونی برتر مراجعه کنند.

رشد 62 درصدی صادرات تعاونی‌ها

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه اشاره‌ای هم به صادرات تعاونی‌های استان داشت و گفت: میزان صادرات تعاونی‌ها  که عمدتا هم مربوط به تعاونی‌های مرزنشین است در سال 93 حدود 20 میلیون دلار (15 درصد رشد نسبت به سال قبل از آن)، در سال 94 حدود 39 میلیون دلار (52 درصد رشد) و در سال 95 حدود 63 میلیون دلار (62 درصد رشد) بوده است.

یاوری فرآورده‌های لبنی، مصالح ساختمانی، لوازم خانگی، محصولات کشاورزی و غذایی و ماشین آلات و تجهیزات صنعتی را از مهمترین اقلام صادراتی تعاونی‌های استان برشمرد.

بیش از 3800 نفر در کرمانشاه بیمه بیکاری دارند

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تنظیم روابط کارفرما و کارگر از وظایف مهم اداره کل تعاون، کار ور فاه اجتماعی است، عنوان کرد: رسیدگی به دعاوی کارگری و کارفرمایی از وظایف ما است که در این راستا نیز از مرداد سال 92 تا پایان سال گذشته 13 هزار و 674 مورد دادخواست داشتیم که 14 هزار و 892 رای نیز در این مدت صادر شده است.

مدیرکل تعاون، کار و ر فاه اجتماعی استان کرمانشاه با بیان اینکه حدود 15 درصد آرا سازشی بوده است، میانگین زمان رسیدگی به دعاوی را نیز 24 روز اعلام کرد.

یاوری در خصوص خدمات رفاهی برای کارگران نیز عنوان کرد: در دولت تدبیر و امید اقدامات خوبی رخ داد، برای مثال مادران شیرده از امنیت شغلی برخوردار شدند و سقف دو فرزند برای پرداخت حق اولاد به کارگران برداشته شد.

وی تصریح کرد: برای اولین بار در 12 سال اخیر افزایش دستمزد کارگران از نرخ تورم بیشتر شد، به گونه‌ای که ما میانگین افزایش 9 درصدی را برای دستمزد داشتیم و این در حالی است که گاهی نرخ تورم به 36 درصد می‌رسید اما در سال گذشته در شرایطی که نرخ تورم 8.5 درصد بود، رشد 14 درصدی دستمزد کارگران را داشتیم.

به گفته این مسئول، بیمه بیکاری هم یکی از طرح‌های حمایتی و رفاهی برای کارگرانی است که اخراج شده‌اند و اکنون 3824 نفر در استان از بیمه بیکاری بهره مند هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه همچنین از فعالیت 260 تشکل، انجمن صنفی، نمایندگان کارگری و کارفرمایی هم در استان خبر داد.

وی در پایان به احداث مجموعه ورزشی کارگران سه راه حافظیه اشاره کرد که در سفر هیات دولت اعتبارات خوبی برای تکمیل آن در نظر گرفته شد و فاز اول آن در هفته دولت و فاز دوم نیز در دهه فجر افتتاح خواهد شد.

یاوری با بیان اینکه این مجموعه در غرب کشور بی نظیر است، تاکید کرد: 14 میلیارد تومان بدهی این پروژه به دستگاه‌های دولتی نیز از سوی دولت حل و فصل خواهد شد.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
1 + 5 =