بنایی شگفت انگیز در قلب سنندج

شناسهٔ خبر: 38AC4DA5 -
وجود عمارت‌های تاریخی یکی از ویژگی‌های شهر سنندج است، اما در این میان عمارت وکیل الملک زیبایی و راز و رمز خاص خود را دارد.

به گزارش هاناخبر ، در بازدیدی از عمارت وکیل سنندج، موفق ثبت گوشه‌هایی از شکوه آن شد.

قدمت این بنا به دوره‌ای افشاریه، زندیه و قاجاریه بر می‌گردد و همچون نگینی در قلب شهر سنندج می‌درخشد.

مساحت کل عمارت درحدود ۱/۸ هکتار بوده است که مشتمل برباغات و سه بخش مسکونی و تشریفاتی می‌باشد. اصل ساخت عمارت وکیل را در دوره زندیه می‌دادند و در دوره‌های بعد تکمیل شده است.

عمارت دارای سه حیاط می‌باشد، ورودی ساختمان جنوبی به گونه‌ای است که ابتدا وارد دالانی شده که از سطح خیابان و حیاط پائین تراست.در قسمت شرقی حیاط شاه نشینی قراردارد که به ایوان بلندی که به سمت باغ (پارک فعلی) راه داشته است و این ایوان در دو طبقه مشترک و دارای دو ستون سنگی باتزئینات حجاری می‌باشد.

آب این مجموعه از دو قنات کناری و میانی تامین می‌شده است. قنات میانی نزدیک عمارت خسروآباد و قنات کناری زیرتپه ملاحسین اواسط خیابان آبیدر کنونی می‌باشد.

این عمارت شامل تزئیناتی ازقبیل آجرکاری درنماها، انواع اروسیها، حجاری (ستون‌ها و ازاره‌ها و...)، نقاشی‌ها (حمام) و... را می‌توان نام برد.

همچنین اروسی‌های این مجموعه، مرجع اروسی سازی در سنندج می‌باشد.

این عمارت باگذشت سال‌ها هنوز در نهایت پایداری و استحکام پابرجاست و چون نگینی در قلب شهر سنندج خودنمایی می‌کند و حکایت از گذشته درخشان خویش دارد.

عمارت دیدنی وکیل الملک سنندج به شماره ۲۸۳۶ در سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
7 + 7 =