ضرورت رعایت بهداشت و نظارت بیشتر برای مقابله با شیوع بیماری تب کریمه کنگو

شناسهٔ خبر: 38EC1C60 -
با شیوع تب کریمه کنگو در برخی از مناطق کشور و وجود برخی نگرانی ها در این زمینه، عرضه غیربهداشتی فرآورده های خام دامی توسط فروشندگان و دستفروشان می تواند عامل مهمی در افزایش احتمال ابتلا به این بیماری مرگبار قلمداد شود.

به گزارش هاناخبر ،

تب کریمه کنگو به عنوان یک بیماری مشترک بین انسان و دام یا از طریق کنه و یا از طریق کشتارغیربهداشتی و در فضایی خارج از کشتارگاه قابل انتقال است و مصرف گوشت های آلوده و آلایش های دامی غیربهداشتی نیز موجب ابتلا به این بیماری شود.
بر اساس نظرات کارشناسان بهداشتی مصرف گوشت آلوده به صورت خام و نیم پخته و نیز تماس با لاشه و خون تازه حیوان بیمار، عامل اصلی در شیوع و انتقال بیماری از دام به انسان است.
بر این اساس، افرادی که به ‌نوعی با دام های زنده در ارتباط بوده و حتی دام را به ‌صورت زنده کشتار و مصرف می کنند و نیز افرادی است که ذبح دام‌ ها را در منازل یا دامداری ‌ها انجام داده و به هشدار‌های بهداشتی توجه نمی‌کنند، بیشتر از هرکسی در معرض ابتلا به این بیماری هستند.
جگر، کلیه‌ و احشای داخلی دام های سبک از جمله گوسفند طبق نظر کارشناسان بهداشتی به‌ عنوان منبع ذخیره بیماری تب کریمه کنگو محسوب شده و بر این اساس از استفاده از امعا و احشای گوسفندان تازه‌ ذبح‌ شده تا اطلاع ثانوی باید پرهیز شود.
منطقه جنوب آذربایجان شرقی به ویژه مراغه نیز به دلیل قرار داشتن در مسیر ترانزیتی و نیز ظرفیت های مناسب برای تولید و پرورش دام های سبک و سنگین، بیشتر در معرض احتمال شیوع این بیماری در صورت عدم رعایت موازین بهداشتی قرار دارد.
برپایی میادین محلی و هفتگی خرید و فروش دام در نقاط مختلف شهری و روستایی در این شهرستان و نیز ذبح سنتی دام های سبک در محل های فاقد بهداشت، زمینه مستعدی برای بروز و شیوع بیماری های خطرناکی چون تب کریمه کنگو را فراهم می کند.
گرایش به مصرف آلایش های دامی به ویژه جگر، قلوه، قلب و سایر احشای داخلی دام های سبکی چون گوسفند در بین مردم در این منطقه می تواند در صورت عدم توجه به بهداشت در این زمینه زنگ خطری برای شیوع بیماری ها باشد.
فروش کباب های تهیه شده از امعا و احشای داخلی گوسفند و دام ها در مکان های فاقد پروانه کسب و غیربهداشتی از جمله در جگرکی های حاشیه شهر و خیابان ها، با توجه به شیوع بیماری خطرناکی چون تب کریمه بیش از پیش نگران کننده است.
رئیس شبکه دامپزشکی مراغه در گفت و گو با ایرنا در این باره افزود: نظارت بر تهیه، ذبح، توزیع و فروش انواع فرآورده های دامی در نقاط مختلف این شهرستان با حضور گروه های سیار این شبکه انجام و با متخلفان برخورد می شود.
علی پاشائی افزود: با توجه به لزوم رعایت موازین بهداشتی در توزیع گوشت و فرآورده های دامی، کشتارگاه ها موظف به نگهداری آنها به مدت 24 ساعت در یخچال های ویژه قبل از عرضه به بازار هستند تا عوامل احتمالی بیماری زا در صورت وجود از بین بروند.
وی ادامه داد: با توجه به تمهیدات انجام شده نسبت به بهداشت کشتارهای انجام شده، تمامی فرآورده های توزیع شده از این مراکز با نظارت کارشناسان این شبکه و بهداشتی بوده و مشکلی از بابت عوامل بیماری زا وجود ندارد.
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مراغه نیز با اشاره به عدم وجود گزارشی مبنی بر شیوع این بیماری در منطقه گفت: با توجه به راه های انتقال این بیماری از طریق حشرات از جمله کنه و نیز بافت های آلوده و خون فرآورده های دامی، رعایت موازین بهد اشتی احتمال ابتلا به این بیماری را به کمترین میزان می رساند.
احمد مجتهدی افزود: شهروندان برای پیشگیری از این بیماری باید هرگونه فرآورده های گوشتی و دامی را از مراکز عرضه و فروش قانونی و قصابی های مورد تایید دامپزشکی که مهمور به مهر این سازمان و این دانشکده است تهیه کرده و از خرید این فرآورده ها از محل های غیرمجاز خودداری کنند.
وی با بیان اینکه بافت های آلوده حیوانی به ویژه گوشت و امعا و احشای داخلی دام ها محلی برای انتقال احتمالی تب کریمه کنگو بوده ادامه داد: شهروندان در مناطق شهری و روستایی از ذبح غیربهداشتی دام در محل های آلوده و بدون امکانات بهداشتی پرهیز کنند.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه برکه های آب، محل های تخلیه و نگهداری زباله و انباشت پسماندهای دامی محل مناسبی برای رشد حشرات موذی و ناقل این بیماری می تواند باشد، لذا رعایت بهداشت و پرهیز از هرگونه فعالیت غذایی و ذبح در این اماکن ضروری است.
وی با بیان اینکه بیشترین میزان تجمع آلودگی در بیماری تب کریمه کنگو در جگر دام ها است گفت: در تهیه و خرید این فرآورده های گوشتی و دامی از محل های غیرمجاز و غیربهداشتی و فاقد کارت بهداشتی و تایید مراجع بهداشتی و نظارتی از جمله دستفروش ها به صورت جدی خودداری شود.
وی اضافه کرد: فرهنگ سازی و آموزش همگانی در کنار نظارت مستمر دستگاه های بهداشتی، مهمترین راهکار برای پیشگیری از شیوع هرگونه بیماری در جامعه است.
با توجه به توصیه های بهداشتی کارشناسان بهداشتی و دستگاه های متولی امر، لزوم رعایت هنجارهای بهداشتی و اجتماعی برای پیشگیری از شیوع بیماری هایی چون بیماری های مشترک انسان و دام از جمله تب کریمه کنگو امری اجتناب ناپذیر است.
تب کریمه کنگو یک بیماری حاد تب‌ دار و خونریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می ‌شود.
این بیماری نخستین بار در سال 1944 در کریمه اوکراین مشاهده و نام تب خونریزی دهنده برای آن اعلام شد؛ در سال 1969 معلوم شد عامل ایجاد کننده تب خونریزی دهنده در کریمه مشابه همان بیماری است که در سال 1956 در جمهوری دموکراتیک کنگو مشاهده شده است از این رو با توجه به مشابهت نشانه‌ ها در هر 2 مکان، به تب کریمه کنگو شهرت یافت.
تب خونریزی ‌دهنده کریمه کنگو در انسان، بیماری شدیدی همراه با مرگ و میر حدود 30 درصد ایجاد می‌ کند و شیوع بیمارستانی آن نیز بسیار بالا است.
شهرستان مراغه با داشتن حدود 912 هزار واحد دامی از قطب های مهم تولید دام و فرآورده های دامی در شمال غرب کشور محسوب می شود.
شهرستان مراغه با حدود 250 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
6 + 3 =