مشارکت ۳۱ هزار کشاورز خراسان شمالی در طرح جهش تولید دیمزارها

شناسهٔ خبر: 413FD5C9 -
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۳۱ هزار کشاورز این استان با کشت ۱۴۰ هزار هکتار از دیمزارها در طرح جهش تولید مشارکت کردند.

به گزارش هاناخبر ، وحید صباغ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: کشاورزان این خطه امسال ۱۴۰ هزار هکتار از دیمزارهای خود را در ۶۲۰ روستای زیر کشت بردند.

وی افزود: پیش بینی می شود از این سطح بیش از ۱۴۰ هزار تن انواع محصول از جمله گندم، جو، نخود، عدس، انواع گیاهان دارویی و روغنی برداشت شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه سطح زیر کشت در جهش تولید در سال زراعی جاری نسبت به پارسال ۲ برابر رشد یافت افزود: با این وجود کشاورزان استان سال پربرکتی را همراه خواهند داشت.

وی افزود: طرح جهش تولید با هدف حفظ ۳۰ درصد بقایای گیاهان در خاک، کشت عمود بر شیب ، کشت مستقیم بدون شخم، تبدیل آیش به آب سبز، رعایت تراکم بذر در خاک در دیمزارها با استقبال کشاورزان همراه است.

صباغ خاطرنشان کرد: کشاورزان در این طرح مورد حمایت های مختلف از جمله تخفیف های بیمه ای قرار گرفتند و همچنین از تسهیلات کم بهره، توصیه های فنی در مراحل کاشت، داشت و برداشت نیز برخوردار شدند.

وی گفت: رعایت الگوی کشت در دیمزارها و افزایش سطح زیر کشت دانه های روغنی نیز یکی دیگر از اهداف طرح جهش تولید است که باعث افزایش درآمد کشاورزان خواهد شد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در سال زراعی جاری سه هزار و ۷۰۰ هکتار از دیمزارهای این استان زیر کشت کاملیا و سه هزار و ۲۰۰ هکتار زیر کشت زیره سبز رفت.

وی گفت: محصولات تولیدی دیمزارها از جمله گندم، جو، کلزا، کاملینا به صورت تضمینی از کشاورزات استان خریداری خواهد شد.

صباغ گفت: کشاورزان این خطه در سال زراعی گذشته ۶۵ هزار هکتار از دیمزارهای خود را به طرح جهش تولید اختصاص داده بودند.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی محسوب می شود.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
8 + 1 =