معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان:

آذربایجان‌غربی ۲.۷ میلیون هکتار مرتع دارد

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی گفت: ۱۲۰ هزار نفر بهره‌بردار دارای مجور چرای دام در مراتع استان هستند که به طور متوسط ۲۰۰ تا ۲۲۰ هکتار مرتع در اختیار دارند.

به گزارش هاناخبر ، مسعود شفیعی در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه عرصه مراتع استان ۲.۷ میلیون هکتار است، اظهار کرد: اغلب مراتع ییلاقی استان در نوار مرزی واقع شده اند و کنترل بر این مراتع توسط نیروهای انتظامی و مرزبانی نیز انجام می شود و این موجب شده تا ییلاقات فرصتی برای بازسازی داشته باشند.

وی با بیان اینکه سطح مراتع استان برای چرای دام، کم و جمعیت بهره بردار به نسبت سطح مراتع بالاست، اضافه کرد: مجوزهای صادر شده برای چرای دام سعی می‌شود متناسب با میزان علوفه و سطح مراتع باشد و مراتع مرتب به روزرسانی می شوند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی ادامه داد: مراتع ییلاقی استان از وضعیت بهتری برخوردار هستند چرا که دور از دسترس دامداران و روستاییان بوده و شرایط آب و هوایی اجازه چرای دام زودتر از زمان مقرر را نمی دهد.

شفیعی با بیان اینکه کم بودن وسعت مراتع گاهی موجب اختلافاتی در بین دامداران می شود، افزود: همکاران منابع طبیعی این مشکلات را همواره رفع می کنند چرا که تعداد افرادی که معیشت شان به مرتع متصل بوده، بسیار است.

وی گفت: یک میلیون هکتار از ۲.۷ میلیون هکتار مراتع استان، ییلاقی بوده و در اختیار دامداران قرار دارد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اضافه کرد: در صدور مجوز برای چرای دام مبالغی به عنوان عوارض قانونی دریافت می شود که سال گذشته ۲۰ میلیارد ریال عوارض اخذ شده است.

شفیعی اظهار کرد: زمان ورود و خروج تعداد دام و محدوده مراتع در پروانه چرا درج می‌شود و دامداران ملزم به رعایت این موضوع هستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
4 + 9 =