موردی از ابتلا به تب دنگی در کردستان مشاهده نشد

شناسهٔ خبر: 472F4535 -
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: تاکنون موردی از وجود پشه آنس و ابتلای قطعی به تب دنگی در استان مشاهده نشده است.

به گزارش هاناخبر ، دکتر جهانبخش یوسفی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در سنندج ضمن هشدار در مورد خطرات مربوط به ابتلا به تب دانگ و لزوم مراقبت در مقابل نیش پشه آئدس، اظهار کرد: بیماری تب دانگ یک بیماری ویروسی است که از طریق نیش پشه آلوده به ویروس(پشه آئدس) به انسان منتقل می شود.

وی افزود: این پشه طول حدود چهار تا هفت میلیمتر دارد و طول عمر آن‌ ۲ تا چهار هفته است که طی این مدت می‌تواند سه بار تخم گذاری کرده و هر بار ۱۰۰ تخم بگذارد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیان کرد: فرد مبتلا ابتدا دچار تب و علایم عمومی شامل سردرد، درد عضلات، استخوان و مفاصل، بی اشتهایی، استفراغ، درد کاسه چشم و دانه‌های پوستی شده که حدود ۲ تا هفت روز طول می‌کشد.

دکتر یوسفی با اشاره به اینکه از زمان ورود ویروس به بدن تا شروع علائم چهار تا ۱۰ روز طول می کشد، گفت: بیماری تب دانگ داروی قطعی و واکسن ندارد.

وی ادامه داد: در مراحل بعدی و در صورت عدم مداخله درمانی ممکن است بیمار دچار خونریزی، کاهش فشارخون و کاهش پلاکت شده و حتی احتمال مرگ می رود و در صورت عدم مداخله به موقع به احتمال ۲۰ درصد مرگ و میر وجود دارد اما با اقدام به موقع احتمال مرگ حدود یک درصد است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه پشه ها در محل هایی مثل بوته های گیاهان خودرو، انبارها، جعبه های بار و ساختمان‌های متروکه زندگی می کنند، افزود: محل های تخم گذاری پشه ها شامل چاله های آب، محفظه های آبی، ظروف زیر گلدان‌ها (که حاوی آب راکد اند) و داخل تایرهای کهنه و انواع ظروف هستند.

دکتر یوسفی اضافه کرد: برای پیشگیری از انتقال بیماری لازم است محیط رشد پشه ها ناامن و شرایط زیست و تخم گذاری آن‌ها از بین برود.

وی ادامه داد: استفاده از لباس‌های بلند و رنگ روشن، استفاده از توری برای پنجره ها و درب ها و استفاده از اسپری های دور کننده حشرات در کاهش انتقال بیماری کمک کننده است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: در سال جاری ۱۲۲ مورد تب دانگ در کشور شناسایی شده که ۶ مورد آن در بندر لنگه شناسایی شده و بقیه از خارج کشور مبتلا شده اند و از میان مبتلایان تاکنون سه نفر فوت کرده اند.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
2 + 4 =