انتشار جزئیات چاپ کتاب امتناع از رفتن به مدرسه توسط دانشیار سقزی

شناسهٔ خبر: 4798F311 -
دکتر محمد احمدپناه متخصص علوم شناختی اهل سقز و دانشیار گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان با ارسال یادداشتی به کردپرس به معرفی کتاب علمی- پژوهشی "امتناع از رفتن به مدرسه" پرداخته است.

به گزارش هاناخبر ،

امتناع از مدرسه یک مسئله جدی سلامت روانی و جسمانی برای بسیاری از کودکان و نوجوانـان اسـت. غیبـت از مدرسـه یـک عامل خطر برای باز ماندن از تحصیل و بروز رفتارهای پرخطر در نوجوانان، خشونت، سوء مصرف مواد و… است. اگر غیبت های غیرقابل توجیه به صورت مزمن ادامه یابد ممکن است به باز ماندن کودک یـا نوجـوان از تحـصیل و پیامـدهای ناشی از آن نظیر محرومیت های اقتصادی مشکلات شغلی و اجتماعی و روانپزشکی در بزرگسالی منجر شود.

امتناع از مدرسه طبق تعریف عبارت است از امتناع کودک از حضور در مدرسه و یا مشکل برای ماندن در محیط مدرسه برای تمام روز یا قسمتی از روز.

این تعریف موارد زیر را در بر می گیرد:

• کودکانی که به طور کامل از مدرسه غیبت می کنند.

• آنها که ابتدا در مدرسه حضور می یابند اما سپس در طول ساعات مدرسه، آن را ترک می کنند.

• آنها که با مشکلات رفتاری نظیر بد خلقی های صبحگاهی یا مشکلات روانی – جسمانی در مدرسه حضور می یابند.

• آنها که استرس نامعمولی را در طول ساعات مدرسه نشان می دهند و به مراقبان خود التماس مـی کننـد کـه مدرسـه را ترک کنند و در خانه بمانند.

بین امتناع از مدرسه به دلیل ترس و اضطراب و مدرسه گریزی باید تمایز قائل شویم.

مدرسه گریزی به موارد زیر اشاره دارد:

غیبت های غیر قانونی و پنهانی از مدرسه بدون اطلاع والدین ؛ غیبت های مرتبط با مشکلات تحصیلی.

برای امتناع از مدرسه دلایل مختلفی در مطالعات مختلف ذکر شده است که هر کدام به تنهایی و یا در کنار یکدیگر مـی توانـد علت امتناع از رفتن به مدرسه در کودک باشد.

• احتمالاً یک آمادگی ژنتیکی برای رشد مشکلات هیجانی و اضطرابی شامل امتناع از مدرسه وجود دارد. اگر پـدر یـا مـادر کودک دچار مشکلات اضطرابی باشند، کودک به احتمال بیشتری به مشکلات اضطرابی مبتلا خواهد شد.

• امتناع از مدرسه رفتن و مشکلات حضور در مدرسه ممکن است ناشی از یک بیمـاری روانپزشـکی باشـد . ایـن بیماریها عبارتند: اضطراب جدایی، افسردگی، اختلال رفتار بی اعتنایی و مقابله جویی، اختلال سلوک، سایر اختلالات روانشناسی

• برخی کودکان اجتناب کننده از مدرسه برآورد پائینی از مهارت های خود برای مقابله و کنار آمدن با مـسائل و مـشکلات دارند. این کودکان وقتی در موقعیت های مبهم یا تهدید کننده (مثل محیط مدرسه، پرسش کلاسی، فعالیت های خـاص در مدرسه( و… قرار می گیرند دچار اضطراب می شوند.

• نحوه ی برقراری پیوند کودک با مدرسه نیز می تواند در شروع امتناع از مدرسه نقش داشته باشد. منظور از پیوند کودک با مدرسه، احساس نزدیکی دانش آموز نسبت به مدرسه و احـساس رضـایت وی از تـأمین نیازهـای تحصیلی، اجتماعی، و… می باشد.

ـ عوامل مربوط به پیوند کودک با مدرسه عبارتند از:

اداره ی مثبت کلاس درس، شرکت در فعالیت های فوق برنامه و قبول نظم و مقررات مدرسه. اگر کودک در مدرسه احساس امنیت نداشته باشد، از ارزش و احترام برخوردار نباشد، مورد آزار و اذیت دیگر شاگردان یا پرسنل مدرسه قرار گیرد. احتمال عدم حضور در مدرسه بیشتر می شود

همه ساله در شروع سال تحصیلی و یا در طول سال با والدین زیادی مواجهیم که نگران ترس فرزند و امتناعش از حضور در مدرسه بوده و درصدد یافتن راهکار مناسب برای حل مشکل می باشند. کتاب حاضر در جهت پاسخگویی به این نیاز مهم تدوین شده که امیدوارم توانسته باشیم در این اثر پاسخهای مناسب و راهکارهای عملی مواجهه با این مشکل مهم خانواده ها داده باشیم. مطالعه کتاب برای همه والدین و به ویژه والدین چنین کودکانی مفید خواهد بود.

گفتنی است کتاب "امتناع از رفتن به مدرسه" توسط دکتر محمد احمدپناه با همکاری مونا ارجی توسط انتشارات دانشگاه علوم پزشکی همدان چاپ و منتشر شده است.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
4 + 4 =