خزانه جهانی برای نگهداری بذرهای کشاورزی در قطب شمال

شناسهٔ خبر: 52F56EB2 -
زرداخانه غذایی دنیا در مجمع الجزیره سوالبارد (Svalbard) نروژ در اقیانوس منجمد شمالی واقع است است.

به گزارش هاناخبر ،

«خزانه جهانی بذر» (Global Seed Vault) سیلویی است که گونه های با ارزش گیاهی زمین را برای روز مبادا و در صورت بروز فجایع نابود کننده حفظ می کند. این خزانه برای در امان ماندن از خطر بالا آمدن آب دریاها، در ارتفاع ۱۳۰ متری کوه ساخته شده و مانند لایه منجمد عمق زمین، هر چیزی را دست کم تا ۲۰۰ سال حفظ می کند. این خزانه سال ۲۰۰۸ تاسیس شد و تا به حال ۸۶۰ هزار نمونه از چهار هزار گونه گیاهی مختلف دنیا از جمله بیش از ۱۲۰ هزار نوع برنج و صد هزار نوع گندم به آن سپرده شده است.
کارشناسان سوری اخیرا با برداشت سپرده های گیاهی خود، توانستند خزانه بذرهایشان را که در جنگ آسیب دیده بود دوباره پر کنند. این اولین برداشت از خزانه جهانی بذر، با امید به بازگرداندن سپرده ها انجام شد. اینجا خبری از تنش های دیپلماتیک جهانی نیست بلکه بستری عمومی برای سپرده های تک تک کشورها است. کارشناس می گوید: «تنها نکته مهم دقت در سپرده گذاری است. اینجا خبری از سیاست نیست. برنامه ما جهانی و هدف ما در خزانه جهانی فقط نگهداری از دانه ها است.» این سیلو توسط دولت نروژ و سازمان بنیاد بذر تاسیس شده و در آن سالی ۳ سه یا چهار بار باز می شود. آمریکا و ژاپن اعضای تازه هستند. استرالیا یکی از بزرگترین اعضای شریک، ده هزار نوع دانه به خزانه سپرده است.

برای ورود به دهلیز باید از پنج در رمز دار عبور کرد. یکی از مدریران این مرکز می گوید: «برای محافظت از ورود غیرمجاز زنگ خطر داریم ولی هیچوقت پیش نیامده است. تصور نمی کنم چینین جرمی اینجا روی بدهد.» این دهلیز که در برابر بلاهای طبیعی از جمله زلزله مقاوم است، گنجایش ذخیره کردن بیش از دو میلیارد بذر را دارد. مسئولان آن معتقدند برداشت بذر توسط پژوهشگران سوری، نمونه ای از موفقیت این مرکز در نگهداری از میراث کشاورزی دنیا است.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
7 + 2 =