تلاش‌های ایران و ترکیه برای برقراری صلح و امنیت در سوریه

شناسهٔ خبر: 57019CD3 -
طاهریان‌فرد برخی اختلاف‌نظرها درباره موضوعات منطقه‌ای را مانع گفتگوهای سازنده و همکاری مشترک بین ایران و ترکیه ندانست و گفت: 2 کشور هم در چارچوب روند آستانه و هم از طریق گفتگو‌های دوجانبه در تلاش برای برقراری صلح و امنیت در سوریه هستند.

به گزارش هاناخبر ،

 محمدابراهیم طاهریان‌فرد سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا در جمع مدیران رسانه‌های ترکیه روند همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای ایران و ترکیه را تشریح کرد.

سفیر ایران با رو به توسعه خواندن روابط ایران و ترکیه گفت: حجم روابط تجاری اقتصادی جاری بین ایران و ترکیه 11 میلیارد دلار است و این روند در جهت ارتقا به سمت چشم‌انداز مورد نظر روسای جمهور دو کشور تا سقف 30 میلیارد دلار در حرکت است. 

طاهریان‌فرد تاکید کرد: برای توسعه مناسبات اقتصادی تجاری نیازمند تامین امکانات مورد نیاز، بسترسازی متناسب و ارتقای ملزومات نرم و سخت افزاری هستیم.

وی در زمینه همکاری‌های مشترک ایران و ترکیه برای توسعه امنیت و برقراری صلح و ثبات در منطقه عنوان کرد: برخی اختلاف‌نظرها در خصوص موضوعات منطقه‌ای بین دو کشور مانع گفت‌وگوهای سازنده مستمر و تعامل و همکاری مشترک فیمابین دو کشور نبوده و از این جهت هم در مسیر چندجانبه در آستانه و هم در چارچوب گفت‌وگو‌های دوجانبه تلاش می‌کنیم که صلح و امنیت در سوریه برقرار شود. 

 سفیر ایران در آنکارا با بیان اینکه در ارتباط با عراق دیدگاه‌های مشترکی داریم، اظهار داشت: هر دو کشور مخالف تروریسم، تجزیه و ایجاد بحران در کشورهای منطقه هستیم.

طاهریان‌فرد با اشاره به پیشینه روابط فرهنگی و تاریخی بین دو کشور گفت: سالانه بیش از یک و نیم میلیون ایرانی به ترکیه سفر کرده و به همین ترتیب شهروندان ترکیه مقصد گردشگری خود را از بین شهرهای تاریخی و دیدنی ایران انتخاب می‌کنند. مبادلات فرهنگی در زمینه‌های مختلف ادبی، هنری، شعر، زبان‌آموزی، موسیقی، نقاشی و صنایع دستی از جمله در مناسبت‌ها و تعاملات بین دو کشور به شکل منظم، پویا و در چارچوب مناسبت‌های فرهنگی در جریان است.

وی گفت که ارتباطات مطالعاتی و تحقیقاتی بین اندیشکده‌های فکری و دانشگاه‌های دو کشور در مسیر خوبی قرار دارد.

طاهریان‌فرد نقش و رسالت اصحاب و مدیران رسانه را برای توسعه مناسبات و همکاری‌های سازنده بین دو کشور مهم ارزیابی و تاکید کرد: رسانه‌ها مسئولیت مهمی برای شکل دهی افکار عمومی در مسیر بهبود، توسعه و ارتقاء مناسبات و همکاری‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بین دو کشور دارند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
7 + 4 =