اسپرد ثابت چیست + معرفی کامل مزایا و معایب آن

شناسهٔ خبر: 58DDE736 -
حضور در بازار جهانی فارکس، البته اگر با دانش و سرمایه اولیه مناسبی همراه باشد، می‌تواند زندگی مالی ایرانی‌ها را دچار تحول کند؛ آن هم در زمانی که تورم، تحریم و مشکلات اقتصادی، لحظه‌ای ما را به‌حال خودمان رها نمی‌کنند. دو واژه‌ای که هنگام معامله در بازار فارکس، خیلی به گوشمان می‌خورند، اسپرد ثابت و متغیر هستند.

به گزارش هاناخبر ،  حضور در بازار جهانی فارکس، البته اگر با دانش و سرمایه اولیه مناسبی همراه باشد، می‌تواند زندگی مالی ایرانی‌ها را دچار تحول کند؛ آن هم در زمانی که تورم، تحریم و مشکلات اقتصادی، لحظه‌ای ما را به‌حال خودمان رها نمی‌کنند. دو واژه‌ای که هنگام معامله در بازار فارکس، خیلی به گوشمان می‌خورند، اسپرد ثابت و متغیر هستند.

تسلط روی مفهوم این دو واژه، می‌تواند تاثیر مستقیمی روی میزان سود ما هنگام معامله و حتی انتخاب استراتژی معاملاتی‌مان داشته باشد. شاید باورش سخت باشد، ولی مقدار اسپرد می‌تواند حتی روی زمان انجام معامله‌ها هم تاثیر بگذارد. در این مقاله با هم سری به مفهوم اسپرد ثابت می‌زنیم، مزایا و معایب آن را موشکافی کرده و معیارهایی را برای انتخاب نهایی میان دو اسپرد شناور و ثابت در اختیار شما می‌گذاریم. تا انتهای این ماجرا با ما همراه باشید.

اسپرد چیست؟

هر بروکر فارکس، دارایی‌ها یا جفت‌ارزهای خود را به دو قیمت خریدوفروش که آن‌ها را (ASK) و (BID) صدا می‌زنیم، ارائه می‌دهد. اسپرد (Spread) مقداری است که از اختلاف این دو قیمت به‌دست می‌آید. درواقع، دریافت اسپرد از تریدرها یکی از روش‌های کسب درآمد بروکرها است.

اسپرد ثابت چیست؟

اسپردها به دو شکل ثابت و متغیر هستند. در اسپرد ثابت (Fixed spreads)، میزان هزینه‌ای که تریدر می‌پردازد، همیشه مقدار مشخصی است. به‌این‌ترتیب، فرقی نمی‌کند که بازار آرام باشد یا در نوسان لحظه‌های خبر به‌سر ببرد؛ چون مقدار اسپرد، هیچ تغییری نخواهد کرد. در مقابل مقدار اسپرد متغیر، باتوجه‌به نوسان‌هایی که در بازار به وجود می‌آیند، کم یا زیاد می‌شود.

مزایا و معایب اسپردهای ثابت چیستند؟

مزایا و معایب اسپردهای ثابت چیستند؟

برخی از تریدرها طرف‌دار پرداخت اسپردهای ثابت هستند، چون فکر می‌کنند که با این کار می‌توانند مدیریت تمام هزینه‌های خود را در دست داشته باشند. بیایید با بررسی دقیق‌تر مزیت‌ها و معایب اسپردهای ثابت، به‌درستی یا نادرستی این موضوع نگاهی بیندازیم.

مزیت‌های اسپرد ثابت

  • معمولا بیشتر حساب‌های معاملاتی با اسپرد ثابت به سرمایه اولیه کمی نیاز دارند. به‌همین دلیل برای افراد مبتدی یا کسانی که پول اولیه آن‌ها زیاد نیست، مناسب هستند؛
  • برخی از تریدرها از ثابت‌بودن میزان اسپرد به‌دلیل توانایی مدیریت هزینه‌هایشان استقبال می‌کنند. البته بیشتر این افراد از همان دسته تریدرهای مبتدی هستند که در آینده، انتخاب خود را تغییر خواهند داد؛
  • اسپرد ثابت در برابر نوسان‌های بازار، مقاومت می‌کند و مقدار آن ناگهان بالا نمی‌رود.

معایب اسپرد ثابت

  • پیداکردن بروکرهایی که اسپردهای ثابت را ارائه می‌دهند به این راحتی‌ها نیست. تعداد آن‌ها خیلی کم است و باید حسابی در مورد سابقه آن‌ها تحقیق کرد؛
  • با ثابت‌بودن نوع اسپرد، فرصت استفاده از نوسان‌های مثبت بازار از معامله‌گر گرفته می‌شود و حتی در بازار آرام هم باید مقدار ثابتی اسپرد بپردازد. این موضوع روی سود تریدر تاثیر منفی می‌گذارد. به‌همین دلیل در بروکر اپوفایننس، خبری از اسپرد ثابت نیست و اسپردهای رقابتی، جایگزین آن شده‌اند؛
  • استفاده از اسپردهای ثابت در مقایسه با اسپرد متغیر، باعث پرداخت هزینه بیشتر می‌گردد. این موضوع، دو دلیل دارد. اول اینکه، در اسپرد شناور، تریدر این فرصت را پیدا می‌کند تا در زمان آرام بودن بازار، اسپرد کمتری را بپردازد و سود بیشتری به‌دست آورد؛ ولی در اسپردهای ثابت چنین امکانی وجود ندارد. دلیل دوم هم این است که بروکر باید عواملی مانند نوسانات بازار، سود خودش و... را هنگام محاسبه مقدار ثابت اسپرد در نظر بگیرد؛
  • برخی از بروکرها در کنار ارائه اسپردهای ثابت، اسپردهای شناور پنهانی هم دارند که تریدر از آن‌ها خبری ندارد. باوجوداینکه این کار غیرقانونی است، ولی گاهی انجام می‌شود؛
  • اسپردهای ثابت توسط بروکرهای مارکت میکر ارائه می‌شوند. به‌همین دلیل، احتمال دست‌کاری قیمت‌ها وجود دارد؛
  • وجود اسپرد ثابت، مانع انعطاف‌پذیری تریدر در تغییر لحظه‌ای استراتژی معاملاتی‌اش می‌شود؛
  • به‌وجودآمدن (Slippage) به‌دلیل نوسان شدید بازار. درواقع، وقتی بازار دچار نوسان می‌شود، بروکر مارکت میکر نمی‌تواند پابه‌پای تغییرات لحظه‌ای، میزان اسپرد را ثابت نگه دارد. به‌همین دلیل، گاهی شما با قیمت مشخصی مثلا 1.2260 در جفت‌ارز EUR/USD وارد معامله می‌شوید، ولی بعد از ورود می‌بینید که قیمت ورودی این معامله به مثلا 1.2268 تغییر کرده است. در این شرایط، شما در دام افتاده‌اید و به جز دعاکردن برای خروج سربه‌سر یا بستن معامله با کمترین ضرر، کار دیگری نمی‌توانید انجام دهید.

منظور از بروکر بازارساز یا مارکت میکر چیست؟

کمی قبل با هم گفتیم که ارائه‌دهندگان اسپردهای ثابت، بروکرهای مارکت میکر (Market makers) یا بازارساز هستند. بروکرهای مارکت میکر، نوعی از بروکرهای فارکس به شمار می‌روند که خودشان به‌عنوان خریدار و فروشنده جفت‌ارزها یا دیگر دارایی‌ها در فارکس، مقابل تریدرها قرار می‌گیرند. این موضوع به آن‌ها قدرت دست‌کاری در قیمت‌ها را می‌دهد.

 در‌حالت کلی، وقتی با یک بروکر مارکت میکر روبه‌رو هستید، باید بدانید که سود شما، ضرر آن‌ها و ضرر شما، سود آن‌ها است. همین ماجرا دست آن‌ها را برای دورزدن قانونی و غیرقانونی شما با هدف کسب درآمد بیشتر باز می‌گذارد. از نمونه‌های این کار، می‌توانیم به‌دست‌کاری قیمت‌ها در شرایط نامناسب بازار یا حتی ایجاد اختلال و جلوگیری از انجام معامله اشاره کنیم.

اسپرد ثابت چطور محاسبه می‌شود؟

معمولا چند راه برای محاسبه اسپرد ثابت وجود دارند که در ادامه، آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

بررسی وب‌سایت بروکر

بروکرها در وب‌سایت خود اطلاعاتی را در مورد شرایط و خدماتی که در حساب‌های معاملاتی با اسپردهای ثابت ارائه می‌شوند، در اختیار تریدرها قرار می‌دهند. می‌توانید در همین بخش، مقدار در نظر گرفته شده برای اسپرد ثابت را مشاهده کنید.

محاسبه‌دستی

خود شما هم می‌توانید با محاسبه تفاوت قیمت خریدوفروش به میزان اسپردهای ثابت پی ببرید. به‌عنوان‌مثال، اگر در جفت‌ارز EUR/USD، قیمت خرید برابر با 1.2250 و قیمت فروش برابر با 1.2245 باشد، میزان اسپرد آن پنج پیپ است.

پرسش از پشتیبانی بروکر

یکی از وظایف پشتیبانی بروکرها، پاسخ‌دادن به تمام پرسش‌های شما است. می‌توانید برای به‌دست‌آوردن اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی محاسبه اسپرد ثابت، مقدار آن و موارد دیگر پرسش خود را از پشتیبانی بروکرتان بپرسید.

استفاده از اندیکاتورها و ابزارهای آنلاین

شما می‌توانید از ماشین‌حساب‌های آنلاینی که به طور ویژه برای این کار ساخته شده‌اند، برای محاسبه مقدار اسپردهای ثابت استفاده کنید. در کنار این ابزارها، اندیکاتورهایی هم وجود دارند که با اضافه‌کردن آن‌ها به پلتفرم معاملاتی خود می‌توانید در لحظه، میزان اسپرد را ببینید. این اندیکاتورها برای هر دو متاتریدر چهار و پنج وجود دارند. این اندیکاتورها برای مشاهده اسپرد در تریدینگ ویو و ... نیز وجود دارند.

ثابت یا متغیر؛ کدام اسپرد را انتخاب کنیم؟

ثابت یا متغیر؛ کدام اسپرد را انتخاب کنیم؟

همان‌طور که از نام اسپرد متغیر یا شناور پیدا است، مقدار آن در زمان‌های مختلف بازار دستخوش تغییر می‌شود. به‌عنوان‌مثال، وقتی بازار آرام و نقدینگی بالا است، مقدار اسپرد شناور به حداقل ممکن می‌رسد. در مقابل، وقتی بازار به‌دلیل انتشار اخبار یا دلیل‌های اقتصادی و سیاسی دچار نوسان شدید می‌شود، مقدار اسپرد متغیر هم چندبرابر افزایش پیدا می‌کند؛ ولی در‌حالت کلی، شما با انتخاب یک حساب معاملاتی که اسپرد آن شناور است، هزینه کمتری را نسبت به یک حساب معاملاتی با اسپرد ثابت پرداخت خواهید کرد.

در صورتی که شما بخواهید سوشال ترید کنید باید به استراتژی تریدری که انتخاب کرده اید متکی باشید اما اگر خودتان بخواهید معامله کنید، ازآنجاکه شما نمی‌توانید به‌راحتی میان حساب‌های معاملاتی دارای اسپرد ثابت و شناور جابه‌جا شوید و هیچ بروکری هم هر دو اسپرد ثابت و شناور را روی یک حساب معاملاتی ارائه نمی‌دهد، شما مجبور به انتخاب یکی از این نوع اسپرد هستید. دلیل‌های دیگری هم می‌توانند در انتخاب نهایی شما میان اسپرد شناور و ثابت تاثیر بگذارند. در ادامه، به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

میزان مهارت و تجربه معاملاتی شما

معمولا اسپردهای ثابت توسط افرادی که به‌تازگی وارد دنیای فارکس شده‌اند، انتخاب می‌شوند. چون ثابت‌بودن مقدار اسپرد به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا روی میزان سود و ضرر خود برنامه‌ریزی کنند. اگر شما هم به این مدل برنامه‌ریزی‌ها علاقه دارید، اسپرد ثابت می‌تواند برایتان بهترین انتخاب باشد.

میزان سرمایه اولیه شما

بروکرهایی که حساب معاملاتی با اسپردهای ثابت را ارائه می‌دهند، مبلغ کمی را برای افتتاح حساب در نظر می‌گیرند. به‌همین دلیل، افرادی با بودجه کم هم شانس ورود به بازار فارکس را پیدا می‌کنند؛ ولی اینکه چقدر و تا چه زمانی می‌توانند حساب خود را حفظ کنند، مشخص نیست.

استراتژی معاملاتی شما

برای برخی از تریدرها مقدار اسپرد، تفاوت چندانی نمی‌کند. چون آن‌ها معامله‌گران بلندمدت هستند و به میزان اسپرد اهمیت چندانی نمی‌دهند. در نقطه مقابل، تریدرهایی وجود دارند که در تایم فریم‌های کوتاه‌مدت دست به معامله می‌زنند.

برای این افراد، وجود اسپرد کم اهمیت زیادی دارد. به‌همین دلیل از اسپرد شناور استقبال بیشتری می‌کنند؛ چون می‌توانند در زمان‌های متفاوت بازار، اسپرد کمتری بپردازند یا از معامله در زمان‌های نوسان‌دار با اسپرد بالا خودداری کرده و میزان پرداختی‌های خود به بروکر را مدیریت کنند.

نیاز شما به شفاف‌بودن قیمت‌ها

بروکرهایی که اسپرد ثابت را ارائه می‌دهند، توانایی دست‌کاری قیمت‌ها و دخالت در انجام معاملات را دارند. این در‌حالی است که بروکرهایی با حساب‌های معاملاتی ارائه‌دهنده اسپرد شناور، نقشی در تعیین یا دست‌کاری قیمت‌ها ندارند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
6 + 7 =