بهزیستی و نقش آن در کاهش آسیب های اجتماعی

شناسهٔ خبر: 032D2A2D -
طلوع انوار الهی از افق ولایت فقیه با سکانداری حضرت امام خمینی(رزه) و تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در سال ۵۷ رایحه رحمت و نسیم عزت بود که علاوه‌ بر رفع تبعیض و اجرای عدالت، محرومان جامعه را نیز از فقر فراگیر و آسیب های جمعی نجات داد.

به گزارش هاناخبر ، فقر و محرومیت و ناتوانی مالی افراد یکی از عوارض مزمن و ریشه دار طبیعی جوامع بشری است، فقر در گستره فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، آموزشی و خانوادگی از بنیادی ترین مجاری و مبادی توسعه آسیب‌های انسانی است که مهم‌ترین پیامدهای پایدار آن، انحرافات اجتماعی، ناهنجاری های فرهنگی، کج فهمی های فردی و انباشت عقده های درونی است، همانطوری که رفاه طلبی مطلق، اشرافیگری مفرط و تعارضات فاحش اجتماعی نیز از عوامل و انگیزه‌های ترویج جرائم و مخاطرات مدنی در جامعه محسوب می‌شود.

در جمهوری اسلامی ایران برخلاف نظام‌ های سکولار که هدف فقط تربیت شهروند مطیع و مرفه است، تربیت انسان متعالی و سعادتمند در جامعه مدنظر است و لذا می‌طلبد که متولیان امر تمام توان خود را به کار گیرند تا فقر، محرومیت و آسیب‌های اجتماعی جامعه را متاثر نکند.

حضرت امام خمینی(ره) رفع محرومیت، رسیدن به عدالت نسبی، تامین امکانات اولیه زندگی، مسکن و پوشاک و آموزش رایگان برای همه مردم و به خصوص محرومان را جزء بایسته های حتمی و رسالت ضروری متولیان امور اجرایی جامعه تلقی و برآن تاکید می کردند.

آن عارف وارسته در" صحیفه انقلاب اسلامی" به مسئولان توصیه می‌کند که خیر دنیا و آخرت شماها رسیدگی به حال محرومان است و گمان نمی‌کنم عبادتی بالاتر از خدمت به محرومان جامعه وجود داشته باشد.

حضرت علی(ع) در نهج البلاغه شریف نیز تکلیف مسئولان در مقابل مردم و نیازمندان را تبین و می‌فرمایند: جمع‌آوری مالیات و توزیع عالانه آن در بین مردم، تأمین امنیت و آرامش و رفع خطر از زندگی مردم، تربیت دینی و اخلاقی در جامعه، عمران و آبادانی زیرساخت‌های عمومی و رفاه اجتماعی، ساده زیستی و مشورت با مردم را از مهم‌ترین رسالت متولیان جامعه اسلامی به مردم اعلام می‌کند.

نهاد انقلابی سازمان بهزیستی بر اساس آموزه‌های انسانی و در اجرای مفاد اصول "۲۱ و ۲۹" قانونی اساسی در سال ۱۳۵۹ مأموریت یافت که در کنار دیگر نهادهای خدماتی به صورت ویژه ارائه خدمات آبرومندانه به نیازمندان به ویژه جامعه معلولان و توانخواهان را داشته باشد.

همچنین این سازمان خدوم و حمایتی کمک مشفقانه به زنان و کودکان بی سرپرست، کودکان کار، آسیب دیدگان، سالمندان، بیماران روانی، معتادان، افراد در معرض خطر خودکشی و نیازمندانِ بی بضاعت در دستور کار جدی خود قرار داده است.

کار این سازمان حمایتی یک تکلیف جهانی و یک ضرورت ملی است که در یک فرایند حرفه ای و با نگاه به کرامت انسانی و به کارگیری منابع دولتی و مساعدت‌های مردمی به منظور رشد فرهنگی، تربیت دینی، تامین معیشتی، تعالی اقتصادی، کاهش آلام و آسیب های بشری و اجرای عدالت و رفع تبعیض انجام می‌شود که علاوه بر رفع فقر و آشفتگی روانی، امنیت و آرامش را نیز تضمین می‌کند.

سازمان بهزیستی در سنوات گذشته با بسیج تمام امکانات و ظرفیت‌های نهفته مالی، تدارکاتی، فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، علمی و اداری در بستر افزایش و پرداخت یارانه‌ های نقدی در دولت سیزدهم شهید آیت‌الله رئیسی، افزایش و پرداخت سرانه بیمه سلامت و تامین اجتماعی، احداث و تعمیر مساکن محرومین، ایجاد اشتغال و کمک هزینه ازدواج جوانان، پرداخت شهریه و کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان و دانش آموزان، کمک هزینه بهداشت و درمان به محرومین جامعه، تهیه تجهیزات مورد نیاز معلولان و توانخواهان و تهیه و تامین شیرخشک فرزندان مددجویان مشغول خدمات رسانی مستمر و بی منت به این قشر با فضیلت جامعه بوده و از طریق توانمدی و کاهش آلام آسیب دیدگان و نیازمندان، آمار و ارقام جرائم را نیز در جامعه کاهش می‌دهد.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
8 + 4 =