باک‌پُر و دستِ خالی قاچاقچیان سوخت

شناسهٔ خبر: 04E9BCFC -
"فول باک" یکی از طرح‌های ملی و از مصوبات ابلاغی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور به استانداری‌ها برای مقابله با قاچاق سوخت است؛ طرحی که زمستان سال گذشته در مرز باشماق مریوان استان کردستان هم آغاز شد.

به گزارش هاناخبر ، یکی از موضوع هایی که از سال ها پیش، همیشه در کردستان بحث‌برانگیز بوده، وجود گالن‌بدست‌های گازوئیل فروش در مرز باشماق مریوان است؛ افرادی که با گالن‌هایی به سراغ رانندگان ایرانی و عراقی می‌روند تا سوخت مورد نیاز خودروهای باری را تامین کنند، شغلی که قاچاق است.

این کار را دلالان خرده‌پا برای دلالان اصلی و بزرگ انجام می دهند دلالان اصلی سال‌ها است در مرز باشماق حضور دارند و برای رانندگان شناخته شده هستند، آنها به گفته دلالان خُرده‌پا، منطقه را میان خود تقسیم کار کرده‌اند و اجازه فعالیت به کس دیگری هم نمی‌دهند.

این وضعیت به دغدغه ای برای مسئولان استان در بحث قاچاق و توزیع خارج از شبکه سوخت تبدیل شده بود تا اینکه طرح باک پر مطرح و اجرای آن در دستور کار قرار گرفت.

فول باک، طرحی ملی است که در قالب آن میزان سوخت داخل باک کامیون‌های ایرانی خروجی از کشور بر اساس «باک پر» محاسبه و وجه آن بر اساس نرخ تعادلی مرزی دریافت و به حساب خزانه دولت واریز می‌شود؛ طرحی که حالا به گفته مسئولان پخش فرآورده های نفتی کردستان، قاچاق سوخت را به کمتر از پنج درصد کاهش داده است.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
9 + 7 =