بازار «فیض‌آباد» کرمانشاه ساماندهی می‌شود

شناسهٔ خبر: 09675C12 -
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از تخصیص اعتبار برای ساماندهی بازار قدیمی فیض آباد کرمانشاه خبر داد.

به گزارش هاناخبر ، کیومرث خانی لعل آبادی بازار فیض آباد را قدیمی ترین بخش از بازار سنتی کرمانشاه خواند و اظهار کرد: حدود ۳۰ تا ۳۵ حجره در این بازار تاریخی وجود دارد که در دهه ۷۰ باتوجه به فرسودگی آنها ساخت و سازهایی از سوی مالکین حجره ها در آنها صورت گرفت که مطابق با معماری اصیل و سنتی آن نیست. 

وی افزود: طی سالهای اخیر میراث فرهنگی استان تلاش کرده تا هویت اصلی این بازار را حفظ کند، بنابراین مرمت هایی را در بخش هایی از آن همچون تکیه و مسجد بازار را در مساحت حدود ۱۰۰ متر آغاز کرد. 

معاون میراث فرهنگی با بیان اینکه در حال حاضر تکمیل سردرها، تاق زنی تاق‌های این بازار سرپوشیده و جداره سازی و مرمت دوباره حجره‌ها مطابق با معماری سنتی با مشارکت خود بازاریان در دستورکار قرار گرفته، ادامه داد: در این راستا حدود ۶۰۰ میلیون تومان به صورت اوراق قرضه برای تهیه طرح مطالعاتی ساماندهی و مرمت بازار فیض آباد اختصاص پیدا کرده که در حال واگذاری آن به یک مشاور هستیم تا طرح را تهیه کند. 

خانی خاطرنشان کرد: امیدواریم پس از شروع به کار مشاور ظرف یکسال آینده طرح مطالعاتی ساماندهی و مرمت بازار فیض آباد تهیه شود تا بدنبال آن وارد فاز اجرایی ساماندهی و مرمت این بازار قدیمی شویم. 

وی اضافه کرد: میراث فرهنگی استان در تلاش است تا در یک طرح بلندمدت هر سال بخش هایی از این بازار قدیمی را ساماندهی و مرمت کند. 

معاون میراث فرهنگی استان تصریح کرد: خوشبختانه در یکی دو سال اخیر توجه خوبی روی بافت تاریخی شهر کرمانشاه صورت گرفته، بگونه‌ای که طرح ساماندهی گذر جلوخان به عنوان یکی از بخش های محله فیض آباد نیز آغاز شده و قدم های خوبی با حضور دستگاه های متولی در این زمینه برداشته شده است. 

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
4 + 5 =